Utbildningsplan

Konstnärligt kandidatprogram i musik, inriktning kyrkomusik

Bachelor's Programme in Music, with a specialization in Church Music Performance

Program
K1KYR
180 högskolepoäng (hp)

Om utbildningsplanen

Giltig fr.o.m.
Hösttermin 2026
Diarienummer
GU 2025/4201
Ikraftträdandedatum
2025-12-01
Beslutsdatum
2025-11-14
Gäller från termin
Höstterminen 2026
Beslutsfattare
Dekan vid fakultet

Syfte

Utbildningsprogrammets syfte är att ge studenten kompetenser inom området musik, inriktning kyrkomusik. Utöver kunnande kopplat till instrument, röst och didaktiska perspektiv avser programmet att stödja studentens förmåga att kunna artikulera, kontextualisera och reflektera över det egna konstnärskapet och professionen. Programmet förbereder studenten för verksamhet som musiker i olika kyrkomusikaliska sammanhang. Utbildningen utgör grund för vidare studier på avancerad nivå.

Behörighet

Grundläggande behörighet för högskolestudier. Särskild behörighet i form av musikaliska kunskaper och färdigheter som prövas vid antagningsprov. Antagningsprovet är också grund för urval bland behöriga sökande.

Examen och huvudområde

Utbildningen leder till Konstnärlig kandidatexamen i musik med inriktning kyrkomusik (Degree of Bachelor of Fine Arts in Music with Specialisation in Church Music Performance).

Innehåll

Programmet ges på konstnärlig grund och bygger på musik och musiktraditioner från olika konfessionella, historiska, sociala och kulturella sammanhang inom området kyrkomusik. Programmet förbereder för verksamhet som musiker i olika kyrkomusikaliska sammanhang.

Kurserna inom programmet benämns som Huvudämne, instrumentalt och vokalt, Kontextualisering, Problematisering samt Självständigt arbete (examensarbete) kandidat. I programmet ingår även valbara kurser som studenten själv väljer.

Kurserna Huvudämne, instrumentalt och vokalt 1-6, innefattar kärnämnen som har identifierats för professionen. Dessa är orgel (solistiskt och liturgiskt orgelspel samt orgelimprovisation), piano, sång, kör (kördirigering och kördidaktik avseende barn-, ungdoms- och vuxenkör) samt ensembleledning. I flera kurser ingår praktikinslag i olika professionskontexter.

Kurserna Kontextualisering respektive Problematisering (fr o m termin 3 sammanslagna till en kurs, Kontextualisering och Problematisering) omfattar ämnen som på olika sätt bidrar till att ge perspektiv på och att fördjupa kunnande i kärnämnena. Kurserna innehåller bland annat ämnen som musikteori, gehör, musikhistoria, orgeldidaktik, projekt och forum.

I kursen Självständigt arbete (examensarbete) kandidat undersöker studenten en individuellt vald frågeställning genom sin musikaliska praktik. Kursen, som går över två terminer, leder till en framställning i relevant format där den konstnärliga processen och undersökningen synliggörs, analyseras och diskuteras. Kursen omfattar dels stöttande av studenters lärande om och i akademiska kompetenser, dels anknytning till forskning. Detta sker även integrerat och i progression genom hela utbildningen men är som mest specifikt inom ramen för kursen självständigt arbete.

De valbara kurserna ger tillfälle för studenten att under termin tre och sex själv välja ur institutionens utbud av valbara och fristående kurser.

Samarbeten och samläsning sker tillsammans med andra utbildningar på institutionen i flera kurser, bland annat med innehåll om etik och samhällsfrågor. Vidare samverkar programmet med externa aktörer.

Lärares återkoppling till arbetet finns kontinuerligt med i utbildningen för att stimulera utveckling och lärande.

Utbildningen ges på helfart, dagtid och består av tre års heltidsstudier om vardera 60 högskolepoäng. I mindre omfattning kan studier på kvällar och helger förekomma.

Studierna är fördelade på följande kurser:

Termin 1
KYR201 Huvudämne, instrumentalt och vokalt 1 15 hp
KYR301 Kontextualisering 1 7,5 hp
KYR401 Problematisering 1 7,5 hp

Termin 2
KYR202 Huvudämne, instrumentalt och vokalt 2 15 hp
KYR302 Kontextualisering 2 7,5 hp
KYR402 Problematisering 2 7,5 hp

Termin 3
KYR203 Huvudämne, instrumentalt och vokalt 3 15 hp
KYR503 Kontextualisering och problematisering 3 7,5 hp
Valbar kurs 7,5 hp

Termin 4
KYR204 Huvudämne, instrumentalt och vokalt 4 15 hp
KYR504 Kontextualisering och problematisering 4 7,5 hp
KYR125 Självständigt arbete (examensarbete) kandidat 7,5 hp av 15 hp

Termin 5
KYR205 Huvudämne, instrumentalt och vokalt 5 15 hp
KYR505 Kontextualisering och problematisering 5 7,5 hp
KYR125 Självständigt arbete (examensarbete) kandidat 7,5 hp av 15 hp

Termin 6
KYR206 Huvudämne, instrumentalt och vokalt 6 15 hp
KYR506 Kontextualisering och problematisering 6 7,5 hp
Valbar kurs 7,5 hp

Mål

Generella mål för konstnärlig kandidatexamen

Enligt Högskoleförordningen (se SFS 1993:100, examensordningen, bilaga 2):

Kunskap och förståelse

För konstnärlig kandidatexamen ska studenten

  • visa kunskap och förståelse inom det huvudsakliga området (huvudområdet) för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets praktiska och teoretiska grund, kunskap om och erfarenhet av metod och processer samt fördjupning inom området.

Färdighet och förmåga

För konstnärlig kandidatexamen ska studenten

  • visa förmåga att beskriva, analysera och tolka form, teknik och innehåll samt kritiskt reflektera över sitt eget och andras konstnärliga förhållningssätt inom huvudområdet för utbildningen,
  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen självständigt skapa, förverkliga och uttrycka egna idéer, identifiera, formulera och lösa konstnärliga och gestaltningsmässiga problem samt genomföra konstnärliga uppgifter inom givna tidsramar,
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt eller på annat sätt redogöra för och diskutera sin verksamhet och konstnärliga frågeställningar med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet och kunskap som fordras för att självständigt verka i arbetslivet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För konstnärlig kandidatexamen ska studenten

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta konstnärliga, samhälleliga och etiska aspekter,
  • visa förståelse för konstens roll i samhället, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Övriga föreskrifter

Uppföljning och utvärdering av programmet sker i enlighet med gällande Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning vid Göteborgs universitet.

Platsgaranti

Student som i föreskriven takt följer programmet har platsgaranti. Platsgaranti vid Göteborgs universitet består av två slag, den kan vara generell eller begränsad.

Begränsad platsgaranti innebär att det inte är möjligt att garantera studenten plats på förstahandsvalet till en valbar kurs. Högskolan för scen och musik tillämpar begränsad platsgaranti på de valbara kurserna. Dock garanteras studenten alltid plats på någon valbar kurs.