Mobila Datorer: Design och Implementering
Mobile Computing: Design and Implementation
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen kan ingå i följande program:
- Computer Science, masterprogram (N2COS)
Kursen ges även som fristående kurs vid Göteborgs Universitet.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För tillträde till kursen som fristående kurs krävs:
- Kandidatexamen på 180 poäng
- Object-oriented programming (7,5 poäng) eller motsvarande
Minst en av följande (7,5 poäng) eller motsvarande:
- DIT487 Empirical methods for user experience
- DIT104 Interaction Design Methodology
- DIT493 Graphical Interfaces
- DIT666 Concept-Driven Interaction Design
- DIT096 Human-Computer Interaction
Följande kunskapsnivå i Engelska krävs: Engelska 6/Engelska nivå 2 eller motsvarande från ett erkänt internationellt test, t.ex. TOEFL, IELTS.
Innehåll
Vi definierar "mobil databehandling" på två sätt:
- Bärbara digitala enheter. Exempel: smartphones, surfplattor, smarta klockor och andra bärbara datorer, RFID-kort och IoT-applikationer...
- Applikationer där användaren är mobil. Exempel: pendling, turism, bilkörning, cykling, sport, promenader, utforska, navigera...
Kursen introducerar begrepp, metoder och teknologier som är relevanta för design och implementering av mobila datorapplikationer. Ett brett spektrum av ämnen relaterade till mobil databehandling behandlas: från mer konventionella tolkningar som
smartphones och surfplattor, till framväxande teknik.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva hur mobildatorer definieras och skiljer sig från andra typer av datatillämpningar.
- beskriva vilka kompetenser och resurser som är nödvändiga för att skapa och använda mobila applikationer i olika skalor, för olika ändamål (t.ex. start-, företags-, byrå-, frilans-, konstnärs-, altruistiska och forskningsprojekt).
- tolka och förklara relevanta tekniska och kontextuella trender inom kommersiellt värdeskapande och akademisk forskning.
- beskriva den senaste tekniska forskningen inom mobila datorer och förklara varför forskning och kommersiella applikationer kan skilja sig åt.
- beskriva skillnaden mellan olika designmetoder och verktyg (t.ex. forskningsmetoder, prototypverktyg och tillvägagångssätt) som är lämpliga för mobil databehandling.
- beskriva humanistiska och samhälleliga frågor (t.ex. hälsa, ekonomi, politik) som är relevanta för mobila datorer.
- beskriva ekosystemet inom mobil databehandling, bygga på och korrekt citera relevanta resurser.
Färdigheter och förmåga
- utveckla funktionell programvara som körs på en mobil datorplattform.
- välja och utföra lämplig designmetod (t.ex. grafisk design, typografi, 3D- modellering, fotografering, animerad grafik) på lämplig detaljnivå och kvalitetsnivå för att skapa användargränssnitt för mobila datorer.
- välja och utföra lämplig designmetod (t.ex. grafisk design, typografi, 3D-modellering, fotografi, animerad grafik) i lämpliga proportioner och nivåer av spetskompetens, för att dokumentera och presentera mobila applikationer
- genomföra och dokumentera ett komplett designprojekt som resulterar i en mobil applikation
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- utföra och kritiskt reflektera över designforskningsmetoder som är lämpliga för mobil datoranvändning, inklusive etnografiska metoder.
- kritiskt och konstruktivt granska resonemang (strategi) och estetik (taktik) för mobila applikationer.
- hitta, använda och hänvisa till icke-akademiska tekniska och taktiska element för design av mobila applikationer.
- tolka, konstruktivt kritisera och bidra till diskussioner om mobildatorer i det offentliga rummet.
- fatta och motivera strategiska beslut för att skapa relevanta applikationer för mobil datorer.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Kursen består av följande typer av aktiviteter:
- Studier (t.ex. föreläsningar, litteratur)
- Övningar (direkt relaterade till studierna, utförda individuellt eller i grupp)
- Implementering (övningar för design och/eller mjukvarvutveckling)
- Projekt (genomförs i grupp)
Undervisningsspråk: engelska
Examinationsformer
Kursen består av två moduler:
- Skriftliga och muntliga presentationsövningar: Flera skriftliga och muntliga presentationsövningar är schemalagda under hela
inlärningsperioden. Dessa görs oftast individuellt. - Projektarbete: Projektarbete omfattar leveranser planerade under hela inlärningsperioden, ett slutligt dokument och/eller presentation (som väger mer än föregående leveranser) och inlämning av projektkod. Projektet görs som ett grupparbete.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet
Betyg
Delkurser
- Projekt, 3,5 hp
Betygsskala: Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3) och Underkänd (U) - Inlämningsuppgifter, 4 hp
Betygsskala: Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3) och Underkänd (U)
På kursen ges något av betygen Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3) och Underkänd (U).
För att få godkänt på kursen måste samtliga obligatoriska moment vara godkända. För att få ett högre betyg än 3 så krävs ett högre viktat genomsnitt på de obligatoriska momenten.
Kursvärdering
Kursen utvärderas genom möten, både under och efter kursen, mellan lärare och studentrepresentanter. Ett anonymt skriftligt frågeformulär skickas även ut till studenterna efter kursens slut. Resultaten av utvärderingarna används för att förbättra kursinnehållet och som indikation till vilka delar som skulle kunna läggas till, tas bort, förbättras eller ändras.
Övriga föreskrifter
Kursen är samläst med Chalmers.
Kursen ersätter kursen TIA110, 7,5 hp. Den här kursen kan inte ingå i en examen som innehåller TIA110. Den kan inte heller ingå i en examen som bygger på en annan examen där TIA110 ingår.