Kursplan

Uppsats arbetsvetenskap

Essay Work Science

Kurs
AV1510
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)
Utbildningsområde
SA Samhällsvetenskapliga området 100%

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/4162
Ikraftträdandedatum
2026-03-16
Beslutsdatum
2025-11-13
Gäller från termin
Höstterminen 2026
Beslutsfattare
Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Uppsats arbetsvetenskap, 15 högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs.

Kursen innehåller examensarbete för kandidat inom huvudområdet arbetsvetenskap och arbetsvetenskap med inriktning mot konfliktlösning.

Huvudområde med fördjupning

SNARB Arbetsvetenskap - G2E Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
SNAKE Arbetsvetenskap med inriktning mot konfliktlösning - G2E Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen

Behörighetskrav

För tillträde till kursen fordras grundläggande behörighet och 60 hp inom huvudområdet Arbetsvetenskap varav 30 hp på fortsättningsnivå eller 60 hp inom huvudområdet Arbetsvetenskap med inriktning mot konfliktlösning varav 30 hp på fortsättningsnivå, samt en samhällsvetenskaplig metodkurs motsvarande 15 hp.

Innehåll

Under kursen lär sig studenten att på ett självständigt sätt planera, genomföra och redovisa en vetenskaplig undersökning. Redovisningen sker i form av ett skriftligt examensarbete som seminariebehandlas på ett sådant sätt att studenten även lär sig att försvara sitt arbete och granska andras motsvarande arbeten.

Mål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för vetenskapliga undersökningars olika moment och vetenskapsteoretiska förutsättningar.

Färdigheter och förmåga

  • formulera, avgränsa och genomföra vetenskapliga undersökningar av relevans för det arbetsvetenskapliga ämnesområdet
  • sammanställa tidigare forskning och tillämpa arbetsvetenskapligt relevant teori
  • välja forskningsmetoder och använda dem för att samla in, systematisera och dra slutsatser av empiriskt material
  • presentera, granska och försvara vetenskapliga undersökningar skriftligt och muntligt i enlighet med god akademisk standard
  • visa prov på självständighet i vetenskapliga undersökningars olika moment och argumentera för val och ställningstaganden

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera styrkor och svagheter i vetenskapliga undersökningar och ta ställning till framtida kunskapsbehov
  • identifiera forskningsetiska konsekvenser av vetenskapliga undersökningar

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen på kursen sker främst i form av handledning, men också i form av obligatoriska workshops och seminarier. Kursen innefattar ett mycket stort mått av självstudier.

Undervisningsspråk: svenska.
Undervisningsinslag på engelska kan förekomma.

Examinationsformer

Examinationen på kursen sker genom att studenten författar ett självständigt vetenskapligt arbete som redovisas skriftligt och seminariebehandlas. Under seminariet försvarar studenten sitt arbete och genomför också en granskning av andra studenters motsvarande arbeten. Därutöver krävs aktiv medverkan vid obligatoriska workshops och seminarier.

Komplettering av examinerad studentprestation kan komma att medges.

Restriktioner angående användandet av generativ AI anges på lärplattform eller motsvarande. Student är skyldiga att informera sig om gällande regler för examinerande inslag som exempelvis inlämningsuppgifter, seminarieuppgifter och tentamina i den aktuella kursen.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

Betygskriterier framgår av särskilt utdelat mall och bedömningen meddelas i form av ett skriftligt examinationsprotokoll.

Kursvärdering

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.