Kursplan

Musikvetenskaplig projektplanering

Musicological Project Planning

Kurs
MV2122
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/1460
Ikraftträdandedatum
2026-03-16
Beslutsdatum
2025-04-09
Gäller från termin
2026 - HT2026
Beslutsfattare
Institutionen för kulturvetenskaper

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Musikvetenskaplig projektplanering, 7,5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs.

Huvudområde med fördjupning

HNMVA Musikvetenskap - A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs fullgjorda kurser minst motsvarande kursfordringarna för kandidatexamen med musikvetenskap som huvudområde. Dessutom krävs språkkunskaper motsvarande engelska 6/engelska B från svensk gymnasieskola eller motsvarande nivå på ett internationellt erkänt test, till exempel TOEFL, IELTS.

Innehåll

Denna kurs syftar till att ge studenterna förmågan att planera och strukturera för ett vetenskapligt arbete inom musikvetenskap. Kursen omfattar centrala moment såsom val av forskningsämne, formulering av forskningsfrågor, analys av källor, metodologiska överväganden, litteraturgenomgång och kritisk granskning av tidigare forskning. Studenterna utvecklar analytiska och praktiska färdigheter för att genomföra en fördjupad studie inom ämnet. Kursen betonar även frågor om relevans, etiska aspekter och olika sätt att strukturera, planera och presentera forskningsresultat.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • identifiera, avgränsa och planera för en musikvetenskaplig forskningsuppgift,
  • redogöra för forskningsuppgiftens syfte, forskningsfrågor och bedöma studiens potential att bidra till musikvetenskaplig kunskapsutveckling,

Färdighet och förmåga

  • kritiskt och kreativt formulera preliminära forskningsfrågor,
  • identifiera och kritiskt utvärdera relevant forskningsmaterial, metoder, teorier och tidigare forskning i relation till de preliminära forskningsfrågorna,
  • planera och strukturera för ett vetenskapligt projekt som kan utföras inom givna tidsramar.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • göra initiala bedömningar av projektets vetenskapliga relevans,
  • visa medvetenhet om samt reflektera över eventuella etiska aspekter som är relevanta för projektet.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisning sker i form av handledning och seminarier.

Undervisningsspråk: svenska eller engelska

Examinationsformer

Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U)

Kursvärdering

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Jämställdhets- och likabehandlingsaspekter ska beaktas i innehåll, litteratur, undervisning och utvärdering.