Kursplan

Pedagogisk bedömning

Educational Assessment

Kurs
PDG096
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Utbildningsområde
SA Samhällsvetenskapliga området 100%

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/4168
Ikraftträdandedatum
2025-11-21
Beslutsdatum
2025-11-20
Gäller från termin
Vårterminen 2026
Beslutsfattare
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Deltagande och presentation vid seminarier , 2 högskolepoäng
Skriftlig salstentamen , 5,5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen ingår i S1PED Pedagogik, kandidatprogram. Kursen kan också ges som fristående kurs.

Huvudområde med fördjupning

UNPEA Pedagogik - G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Behörighet

Grundläggande behörighet.

Innehåll

Pedagogisk bedömning sätts in i ett historiskt, kulturellt och samhälleligt sammanhang. Institutionella ramar och förutsättningar för bedömning i skola och yrkesliv behandlas. Med hjälp av teoretiska och begreppsliga verktyg diskuteras centrala frågeställningar som berör den pedagogiska bedömningens innebörder och konsekvenser på individ-, grupp- och systemnivå. Särskilt fokus läggs vid skilda bedömningsformers giltighet. Olika aspekter av bedömning behandlas också med utgångspunkt i såväl nationella som internationella kontexter.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

Kunskap och förståelse

  • förklara och använda grundläggande begrepp inom området pedagogisk bedömning
  • redogöra för olika bedömningars syften
  • redogöra för olika former av pedagogisk dokumentation

Färdighet och förmåga

  • diskutera giltighet och tillförlitlighet i relation till olika bedömningars syften
  • analysera olika sätt att dokumentera och kommunicera bedömningar

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över och värdera olika typer av bedömningar, deras användning och konsekvenser på olika samhällsnivåer

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursens undervisning genomförs med föreläsningar och seminarier. 

Undervisningsspråk: svenska

Examinationsformer

Bedömningen av de uppställda lärandemålen sker genom

  • deltagande i och presentation vid fyra seminarier kring kurslitteraturen,
  • en individuell, skriftlig salstentamen.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF). 

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För G krävs Godkänt betyg på samtliga examinerande moment. För Väl Godkänt krävs VG på salstentan utöver G på seminarierna.

Kursvärdering

Kursvärdering görs i relation till kursens lärandemål och innehåll och genomförs i slutet av kursen genom en individuell skriftlig enkät på Göteborgs universitets lärplattform.

Övriga föreskrifter

Nätbaserad information och kommunikation via lärplattform används och tillgång till dator med internetuppkoppling krävs.