Kursplan

Konfliktlösning: Dialog, förhandling och medling

Conflict Resolution: Dialogue, Negotiation and Mediation

Kurs
KL1120
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)
Utbildningsområde
SA Samhällsvetenskapliga området 100%

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/4162
Ikraftträdandedatum
2026-03-16
Beslutsdatum
2025-11-13
Gäller från termin
Höstterminen 2026
Beslutsfattare
Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Konfliktlösning: Dialog, förhandling och medling, 15 högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs.
Kursen är en grundkurs på grundnivå.

Huvudområde med fördjupning

SNAKE Arbetsvetenskap med inriktning mot konfliktlösning - G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkänt resultat på Konfliktlösning: Konfliktkunskap eller Projekt, projektledarskap och konflikthantering.

Innehåll

Kursen syftar till att fördjupa och nyansera kommunikationsformernas betydelse för konfliktbearbetning, både som part i konflikt och vid arbete som så kallad Tredje part. Kursen behandlar ickevåldskommunikation, intressebaserade förhandlingar och medling, och är uppdelat i tre delkurser, och knyter an till relevanta aspekter av arbetslivet.

Moment 1. Samtal, dialog och ickevåldskommunikation
Delkursen behandlar grunderna i ickevåldskommunikation, svåra samtal och dialog. Ytterst syftar delkursen till att studenten skall tillägna sig kommunikativa rutiner för att inte väcka försvarsreaktioner, och skapa känslomässig kontakt. Stor vikt läggs vid färdighetsövningar, som betonar förändringsarbete på en rad centrala områden (medkänsla, öppenhet för mångtydighet, känslobearbetning, observation osv).

Moment 2. Förhandling
Delkursen tar sin utgångspunkt i traditionella/positionella förhandlingar för att sedan utveckla synen på förhandlingar till att inbegripa intressebaserade (principstyrda förhandlingar).

Kursdel 3. Medling
Medling är en konflikthanteringsform som sträcker sig från den strikt sakfrågeorienterade till den transformativa, där relationen mellan parterna är i fokus. Medling är en process där en neutral tredje person hjälper parterna att själva kommunicera kring sin gemensamma konflikt på ett kreativt sätt. I processen sker en systematisk urskiljning av konfliktfrågorna , olika lösningsmöjligheter och alternativ övervägs och slutligen sluts en konsensusöverenskommelse. Kursen behandlar medlingsprocessen och dess praktiska tillämpning. Olika medlingsmodeller urskiljs och relateras till varandra vad gäller synen på parter, konfliktfrågor, mål med medlingen etc.

Mål

Kursen ger kunskap om och förståelse för olika metoder för att hantera konflikter inom skilda samhällsområden med en betoning på konflikter i arbetslivet. Kursen erbjuder träning i praktisk konflikthantering.

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse 

  • Urskilja komponenterna i principstyrda förhandlingar och kontrastera dem mot traditionella förhandlingsmetoder
  • Förklara och bemästra grunderna i ickevåldskommunikation
  •  Identifiera olika medlingsmodeller

Färdighet och förmåga

  • Utifrån sina kunskaper om principstyrda förhandlingar tillämpa dessa
  • Tillämpa grunderna i ickevåldskommunikation
  • Använda olika medlingsmodeller
  • Planera och organisera medlingstillfällen

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Granska och jämföra olika medlingsmodellers förtjänster och begränsningar

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningsspråk: svenska.
Kursen ges på svenska men föreläsningar på engelska kan förekomma.

Examinationsformer

Kursen examineras utifrån skriftliga litteraturreflektioner och genom färdighetsbaserade workshops. Innehållet i detta moment är av sådan karaktär att innehåller inte går att tillgodogöra sig på annat sätt och är därför obligatoriska. Examination sker även genom en skriftlig inlämningsuppgit i form av en loggbok. Som grund för bedömning finns även två skriftliga essäer.

Restriktioner angående användandet av generativ AI anges på lärplattform eller motsvarande. Student är skyldiga att informera sig om gällande regler för examinerande inslag som exempelvis inlämningsuppgifter, seminarieuppgifter och tentamina i den aktuella kursen.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För att erhålla betyget Godkänd på hel kurs krävs närvaro vid workshops, godkända litteraturreflektioner samt godkänt betyg på loggboken. För Väl Godkänt krävs dessutom att studenten genom två essäer visar på en fördjupad och nyanserad kunskap utifrån kursens mål.

Kursvärdering

Kursansvarig säkerställer att studenterna bereds tillfälle att göra en skriftlig kursvärdering i anonymiserad form under kursens gång eller i slutet av kursen. I möjligaste mån skall studenterna även beredas möjlighet till muntlig kursutvärdering. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.