Audionomprogrammet
Programme in Audiology
Om utbildningsplanen
Syfte
Audionomprogrammet är en tvärvetenskaplig utbildning som syftar till att ge studenter sådana kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som krävs för att självständigt och evidensbaserat kunna arbeta som audionom. Dessutom är syftet att ge studenter en gedigen och aktuell kunskapsbas som förbereder dels för fortsatta akademiska studier och dels för en professionell yrkesroll i ständig förändring.
Behörighet
Examen och huvudområde
Utbildningen leder till Audionomexamen (Degree of Bachelor of Science in Audiology).
Utbildningen leder till Medicine kandidatexamen med huvudområdet Audiologi (Degree of Bachelor of Medical Science with a major in Audiology).
Efter ansökan till Socialstyrelsen kan legitimation som audionom erhållas.
Innehåll
Audionomprogrammet i sin helhet anknyter till forskning inom huvudämnet audiologi, med ett särskilt fokus på audiologisk diagnostik och re-/habilitering av vuxna och barn samt prevention av hörselskador. Därutöver läses relevanta angränsande ämnen såsom kommunikation, medicin, psykologi, lingvistik och akustik, vilket ger en teoretisk förståelse inför studierna i huvudämnet. En kunskapsprogression sker kontinuerligt genom utbildningen. Det innebär att utbildningens kurser måste läsas i rätt ordning och att det ställs krav på studieresultat för tillträde till kurser senare i utbildningen. En progression sker även inom vetenskaplig teori och metod, genom breddning, fördjupning och ökad komplexitet vad gäller självständighet, kunskap och vetenskapssyn. Under sista terminen genomförs ett självständigt vetenskapligt arbete.
Audionomprogrammet eftersträvar en studentaktiverande pedagogik där reflektion och utvecklandet av ett kritiskt förhållningssätt står i centrum. Undervisningsformerna är varierade där teoretiska moment varvas med praktiska.
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) sker främst inom Hörselverksamheten, Habilitering och Hälsa inom Västra Götalandsregionen, men även hos andra vårdgivare i närliggande regioner. Audionomprogrammet samverkar med andra program inom Sahlgrenska akademin, vilket möjliggör samläsning, lärarutbyten och gemensamma projektarbeten.
Samarbetsavtal med utländska lärosäten finns, vilket ger möjlighet att förlägga en del av utbildningen utomlands. Programmet bedrivs vid campus men inslag av distans/nätbaserad undervisning kan förekomma i vissa kurser vilket förutsätter tillgång till dator, webbkamera och uppkoppling.
Programmet ges på helfart och alla kurser är obligatoriska.
Översikt, studiegång Audionomprogrammet, 180 högskolepoäng (hp):
Termin 1
- Audiologi 1, 15 hp
Introduktion till audiologi
Audionomens roll och ansvar I
Akustik och ljudlära - Anatomi och fysiologi, 7,5 hp
- Utvecklingspsykologi, 7,5 hp
Termin 2
- Psykoakustik, 7,5 hp
- Audiologi 2, 22,5 hp
Audiologisk diagnostik I: teori
Audiologisk diagnostik I: tillämpning
Audionomens roll och ansvar II
Audiologisk medicin
Termin 3
- Kognitions- och perceptionspsykologi, 6 hp
- Lingvistik, 7,5 hp
Grundläggande lingvistik
Fonetik: talets akustik - Audiologi 3, 9 hp
Audiologisk diagnostik II: teori
Audiologisk diagnostik II: tillämpning - Vetenskaplig metod 1, 7,5 hp
Termin 4
- Audiologi 4, 30 hp
Signalteori
Audiologisk rehabilitering I: Hörselteknik
Audiologisk rehabilitering I: Counselling
Audionomens roll och ansvar III
Verksamhetsförlagd utbildning I
Termin 5
- Audiologi 5, 26 hp
Kommunikation
Audiologisk rehabilitering II: Hörselteknik
Audiologisk rehabilitering II: Counselling
Verksamhetsförlagd utbildning II - Vetenskaplig metod 2, 4 hp
Termin 6
- Audiologi 6, 15 hp
Barnaudiologi
Audionomens roll och ansvar IV
Prevention - Självständigt vetenskapligt arbete i audiologi, 15 hp
Mål
Generella mål för kandidatexamen
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen ska studenten
• visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen ska studenten
• visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
• visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
• visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
• visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen ska studenten
• visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
• visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
• visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
Generella mål för audionomexamen
Enligt Högskoleförordningen (se SFS 1993:100, bilaga 2, examensordningen):
Kunskap och förståelse
För audionomexamen ska studenten
• visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
• visa kunskap om hörseln och dess betydelse för individen samt om faktorer som påverkar hörselhälsan, och
• visa kunskap om relevanta författningar.
Färdighet och förmåga
För audionomexamen ska studenten
• visa förmåga att genomföra hörselutredningar samt självständigt bedöma och i samverkan med patienten planera, genomföra och utvärdera habiliterande och rehabiliterande åtgärder,
• visa förmåga att identifiera, initiera och delta i hörselfrämjande hälsovård och förebyggande åtgärder i avsikt att förhindra uppkomst av hörselskador,
• visa förmåga att tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer, företeelser och frågeställningar utifrån individers och gruppers behov,
• visa förmåga att informera och undervisa olika grupper,
• visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera åtgärder och behandlingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa,
• visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
• visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För audionomexamen ska studenten
• visa självkännedom och empatisk förmåga,
• visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
• visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter, deras närstående och andra grupper, och
• visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.
Lokala mål
Efter audionomprogrammet förväntas studenten kunna:
• visa insikt om hörselns och hörandets betydelse för människors möjlighet till välbefinnande och delaktighet på jämlika villkor, samt hur hörselnedsättning påverkar människor med olika livsvillkor och levnadsvanor.
• visa förmåga att granska och utvärdera preventiva, hälsofrämjande och rehabiliterande audiologiska insatser ur ett individuellt, samhälleligt och globalt perspektiv,
• visa insikt och förmåga att självständigt identifiera, värdera och argumentera för vad som är centrala frågor inom ämnesområdet,
• visa förmåga att kommunicera och samarbeta nationellt och internationellt med kollegor inom det audiologiska fältet och
• visa förmåga att planera, genomföra, sammanställa, muntligt och skriftligt presentera samt kritiskt granska och diskutera vetenskapligt arbete.
Dessutom har samtliga utbildningar vid Sahlgrenska akademin som särskild målsättning att bidra till insikt och att främja en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö, ekonomisk och social välfärd samt rättvisa, ökad medvetenhet om genus, jämställdhet och likabehandling.
Hållbarhetsmärkning
Övergångsbestämmelser
Utbildningsplanen gäller för studenter som påbörjar sina studier från och med höstterminen 2026. Student som efter studieuppehåll enligt tidigare utbildningsplan önskar återuppta studierna enligt denna utbildningsplan ska kontakta studievägledare för planering av fortsatta studier.
Övriga föreskrifter
Verksamhetsförlagd utbildning utanför utbildningsorten kan innebära kostnader för studenten.
Krav gällande klädsel och hygien vid VFU följer sjukvårdens direktiv.
Vid VFU skall studenten begära utdrag ur Rikspolisstyrelsens belastningsregister före aktuell VFU-period om verksamheten så kräver.
Uppföljning och utvärdering av programmet sker i enlighet med gällande Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning vid Göteborgs universitet
Platsgaranti
Student som i föreskriven takt följer ett utbildningsprogram, har platsgaranti. Samtliga av audionomprogrammets kurser vid Göteborgs universitet är obligatoriska vilket innebär att studenten har generell platsgaranti.