Utbildningsplan

Audionomprogrammet

Programme in Audiology

Program
V1AUM
180 högskolepoäng (hp)

Om utbildningsplanen

Giltig fr.o.m.
Hösttermin 2026
Diarienummer
GU 2025/3665
Ikraftträdandedatum
2026-03-15
Beslutsdatum
2025-10-13
Gäller från termin
Höstterminen 2026
Beslutsfattare
Sahlgrenska akademin
Startar på grundnivå och slutar på avancerad nivå
Nej

Syfte

Audionomprogrammet är en tvärvetenskaplig utbildning som syftar till att ge studenter sådana kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som krävs för att självständigt och evidensbaserat kunna arbeta som audionom. Dessutom är syftet att ge studenter en gedigen och aktuell kunskapsbas som förbereder dels för fortsatta akademiska studier och dels för en professionell yrkesroll i ständig förändring.

Behörighet

Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1 + 1a2 eller Matematik nivå 2a eller nivå 2b eller nivå 2c, Naturkunskap nivå 2, Samhällskunskap nivå 1b eller nivå 1a1 + 1a2

Examen och huvudområde

Utbildningen leder till Audionomexamen (Degree of Bachelor of Science in Audiology).
Utbildningen leder till Medicine kandidatexamen med huvudområdet Audiologi (Degree of Bachelor of Medical Science with a major in Audiology).
Efter ansökan till Socialstyrelsen kan legitimation som audionom erhållas.

Innehåll

Audionomprogrammet i sin helhet anknyter till forskning inom huvudämnet audiologi, med ett särskilt fokus på audiologisk diagnostik och re-/habilitering av vuxna och barn samt prevention av hörselskador. Därutöver läses relevanta angränsande ämnen såsom kommunikation, medicin, psykologi, lingvistik och akustik, vilket ger en teoretisk förståelse inför studierna i huvudämnet. En kunskapsprogression sker kontinuerligt genom utbildningen. Det innebär att utbildningens kurser måste läsas i rätt ordning och att det ställs krav på studieresultat för tillträde till kurser senare i utbildningen. En progression sker även inom vetenskaplig teori och metod, genom breddning, fördjupning och ökad komplexitet vad gäller självständighet, kunskap och vetenskapssyn. Under sista terminen genomförs ett självständigt vetenskapligt arbete.

Audionomprogrammet eftersträvar en studentaktiverande pedagogik där reflektion och utvecklandet av ett kritiskt förhållningssätt står i centrum. Undervisningsformerna är varierade där teoretiska moment varvas med praktiska.

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) sker främst inom Hörselverksamheten, Habilitering och Hälsa inom Västra Götalandsregionen, men även hos andra vårdgivare i närliggande regioner. Audionomprogrammet samverkar med andra program inom Sahlgrenska akademin, vilket möjliggör samläsning, lärarutbyten och gemensamma projektarbeten.

Samarbetsavtal med utländska lärosäten finns, vilket ger möjlighet att förlägga en del av utbildningen utomlands. Programmet bedrivs vid campus men inslag av distans/nätbaserad undervisning kan förekomma i vissa kurser vilket förutsätter tillgång till dator, webbkamera och uppkoppling.

Programmet ges på helfart och alla kurser är obligatoriska.

Översikt, studiegång Audionomprogrammet, 180 högskolepoäng (hp):

Termin 1

  • Audiologi 1, 15 hp
    Introduktion till audiologi
    Audionomens roll och ansvar I
    Akustik och ljudlära
  • Anatomi och fysiologi, 7,5 hp
  • Utvecklingspsykologi, 7,5 hp

Termin 2

  • Psykoakustik, 7,5 hp
  • Audiologi 2, 22,5 hp
    Audiologisk diagnostik I: teori
    Audiologisk diagnostik I: tillämpning
    Audionomens roll och ansvar II
    Audiologisk medicin

Termin 3

  • Kognitions- och perceptionspsykologi, 6 hp
  • Lingvistik, 7,5 hp
    Grundläggande lingvistik
    Fonetik: talets akustik
  • Audiologi 3, 9 hp
    Audiologisk diagnostik II: teori
    Audiologisk diagnostik II: tillämpning
  • Vetenskaplig metod 1, 7,5 hp

Termin 4

  • Audiologi 4, 30 hp
    Signalteori
    Audiologisk rehabilitering I: Hörselteknik
    Audiologisk rehabilitering I: Counselling
    Audionomens roll och ansvar III
    Verksamhetsförlagd utbildning I

Termin 5

  • Audiologi 5, 26 hp
    Kommunikation
    Audiologisk rehabilitering II: Hörselteknik
    Audiologisk rehabilitering II: Counselling
    Verksamhetsförlagd utbildning II
  • Vetenskaplig metod 2, 4 hp

Termin 6

  • Audiologi 6, 15 hp
    Barnaudiologi
    Audionomens roll och ansvar IV
    Prevention
  • Självständigt vetenskapligt arbete i audiologi, 15 hp

Mål

Generella mål för kandidatexamen

Kunskap och förståelse

För kandidatexamen ska studenten
• visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor

Färdighet och förmåga

För kandidatexamen ska studenten
• visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
• visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
• visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
• visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För kandidatexamen ska studenten
• visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
• visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
• visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

Generella mål för audionomexamen

Enligt Högskoleförordningen (se SFS 1993:100, bilaga 2, examensordningen):

Kunskap och förståelse

För audionomexamen ska studenten
• visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
• visa kunskap om hörseln och dess betydelse för individen samt om faktorer som påverkar hörselhälsan, och
• visa kunskap om relevanta författningar.

Färdighet och förmåga

För audionomexamen ska studenten
• visa förmåga att genomföra hörselutredningar samt självständigt bedöma och i samverkan med patienten planera, genomföra och utvärdera habiliterande och rehabiliterande åtgärder,
• visa förmåga att identifiera, initiera och delta i hörselfrämjande hälsovård och förebyggande åtgärder i avsikt att förhindra uppkomst av hörselskador,
• visa förmåga att tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer, företeelser och frågeställningar utifrån individers och gruppers behov,
• visa förmåga att informera och undervisa olika grupper,
• visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera åtgärder och behandlingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa,
• visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
• visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För audionomexamen ska studenten
• visa självkännedom och empatisk förmåga,
• visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
• visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter, deras närstående och andra grupper, och
• visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

Lokala mål

Efter audionomprogrammet förväntas studenten kunna:
• visa insikt om hörselns och hörandets betydelse för människors möjlighet till välbefinnande och delaktighet på jämlika villkor, samt hur hörselnedsättning påverkar människor med olika livsvillkor och levnadsvanor.
• visa förmåga att granska och utvärdera preventiva, hälsofrämjande och rehabiliterande audiologiska insatser ur ett individuellt, samhälleligt och globalt perspektiv,
• visa insikt och förmåga att självständigt identifiera, värdera och argumentera för vad som är centrala frågor inom ämnesområdet,
• visa förmåga att kommunicera och samarbeta nationellt och internationellt med kollegor inom det audiologiska fältet och
• visa förmåga att planera, genomföra, sammanställa, muntligt och skriftligt presentera samt kritiskt granska och diskutera vetenskapligt arbete.

Dessutom har samtliga utbildningar vid Sahlgrenska akademin som särskild målsättning att bidra till insikt och att främja en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö, ekonomisk och social välfärd samt rättvisa, ökad medvetenhet om genus, jämställdhet och likabehandling.

Hållbarhetsmärkning

Programmet är hållbarhetsrelaterat, vilket innebär att minst ett av programmets mål tydligt visar att programmets innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Övergångsbestämmelser

Utbildningsplanen gäller för studenter som påbörjar sina studier från och med höstterminen 2026. Student som efter studieuppehåll enligt tidigare utbildningsplan önskar återuppta studierna enligt denna utbildningsplan ska kontakta studievägledare för planering av fortsatta studier.

Övriga föreskrifter

Verksamhetsförlagd utbildning utanför utbildningsorten kan innebära kostnader för studenten.
Krav gällande klädsel och hygien vid VFU följer sjukvårdens direktiv.
Vid VFU skall studenten begära utdrag ur Rikspolisstyrelsens belastningsregister före aktuell VFU-period om verksamheten så kräver.
Uppföljning och utvärdering av programmet sker i enlighet med gällande Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning vid Göteborgs universitet

Platsgaranti

Student som i föreskriven takt följer ett utbildningsprogram, har platsgaranti. Samtliga av audionomprogrammets kurser vid Göteborgs universitet är obligatoriska vilket innebär att studenten har generell platsgaranti.