Kursplan

Svenska som andraspråk för lärare i åk 4 - 6, ingår i Lärarlyftet

Swedish as a Second Language for teachers school years 4 - 6, (Lärarlyftet)

Kurs
SAU017
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)
Utbildningsområde
HU Humanistiska området 100%

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/4614
Ikraftträdandedatum
2026-03-15
Beslutsdatum
2025-12-01
Gäller från termin
Höstterminen 2026
Beslutsfattare
Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Svenska som andraspråk i skola och samhälle samt litteracitetsutveckling på ett andraspråk, 7,5 högskolepoäng
Språkutvecklande arbetssätt och bedömning av muntlig och skriftlig produktion på svenska som andraspråk, 7,5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som uppdragsutbildning och ingår i Lärarlyftet.

Huvudområde med fördjupning

HNSSA Svenska som andraspråk - G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Ämnesgrupp

Svenska som andraspråk

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och intyg om huvudmannens godkännande.

Innehåll

Kursen ger en grundläggande förberedelse för undervisning i svenska som andraspråk från årskurs 4 till och med årskurs 6. Kursen omfattar två delkurser som sammantaget ger en bred grund för undervisning som främjar barns skolspråksutveckling på ett andraspråk. Centrala ämnen i kursen är lärandevillkor, modersmålets/modersmålens betydelse för språk-, kunskaps- och identitetsutveckling samt migrationsprocesser. Vidare behandlas litteracitetsutveckling på ett andraspråk, samtalets betydelse för andraspråksutveckling samt ämnesdidaktiska kunskaper inom området språk- och kunskapsutvecklande undervisning. Teoretiska kunskaper om grammatik, ordförråd och bedömning och hur dessa kunskaper ska kunna omsättas didaktiskt och metodiskt i undervisningen i svenska som andraspråk ingår också i kursen.


Delkurser

1. Svenska som andraspråk i skola och samhälle samt litteracitetsutveckling på ett andraspråk (Swedish as a second language in school and society and literacy development in a second language ), 7,5 hp


Delkursen syftar till att ge grundläggande kunskap om svenska som andraspråk i skola och samhälle. I kursen lyfts skillnader och likheter mellan skolämnet svenska som andraspråk och skolämnet svenska med utgångspunkt i aktuella styrdokument. Kursen ger kunskaper om och insikter i flerspråkighet, andraspråksutveckling och flerspråkiga elevers lärandevillkor. Modersmålets betydelse för språk-, kunskaps- och identitetsutveckling behandlas. Vidare ger delkursen kunskaper om såväl litteracitetsutveckling som muntlig språkutveckling på ett andraspråk. Teoretiska kunskaper om grammatik och ordförråd ur ett flerspråkighetsperspektiv och hur dessa kunskaper kan omsättas i didaktiskt i undervisningen ingår också i delkurs 1.


2. Språkutvecklande arbetssätt och bedömning av muntlig och skriftlig produktion på svenska som andraspråk (Language and content enhanced instruction and assessment of oral and written production in Swedish as a second language), 7,5 hp


Delkursen behandlar språk- och kunskapsutvecklande undervisning samt bedömning. I delkursen ges exempel på olika arbetssätt som stärker andraspråksutveckling såväl muntligt som skriftligt i det flerspråkiga klassrummet. I delkursen undersöks även hur multimodalitet i läromedel och multimodalt textskapande i klassrummet kan stärka andraspråksutveckling och lärande. Vidare behandlar delkursen elevers muntliga och skriftliga utveckling i svenska som andraspråk och hur man som lärare kan bedöma och beskriva denna utveckling.

Kursdeltagarna får analysera och bedöma flerspråkiga elevers muntliga och skriftliga produktion i det svenska språket samt bedöma elevernas läsförmåga och reflektera över hur muntlig och skriftlig utveckling kan ske utifrån bedömningsmaterialet Bygga svenska.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

Delkurs 1:

  • visa kunskap om skolämnet svenska som andraspråk i grundskolan med fokus på årskurs 4 – 6 och flerspråkiga elevers lärandevillkor i skolan
  • visa kunskap om styrdokument och kursplaner i skolämnet svenska som andraspråk
  • redogöra för vad som utmärker andraspråksutveckling i olika åldrar
  • översiktligt beskriva hur litteracitetsutveckling på ett andraspråk kan stöttas i undervisningen i årskurs 4 – 6.


Delkurs 2:

  • redogöra för hur elevers andraspråks- och kunskapsutveckling kan främjas i undervisningen
  • visa kunskap om olika sätt att bedöma elevers muntliga och skriftliga produktion samt deras läsförmåga på svenska utifrån ett andraspråksperspektiv.
  • beskriva interaktionens betydelse för språk- och kunskapsutveckling på ett andraspråk.


Färdigheter och förmåga

Delkurs 1.

  • jämföra och presentera skillnader mellan skolämnena svenska och svenska som andraspråk med utgångspunkt i skolans styrdokument
  • redogöra för grammatiska och lexikala drag i svenska språket med särskild betydelse för andraspråksinlärning och andraspråksutveckling.
  • visa förmåga att använda det svenska språket i tal och skrift på ett sätt som är väl anpassat till situation och syfte.


Delkurs 2:

  • analysera och bedöma elevers muntliga och skriftliga skolspråksutveckling i svenska som andraspråk
  • beskriva och planera undervisningsmoment som bygger på muntlig och skriftlig interaktion på svenska som andraspråk
  • presentera och motivera val av texter, såväl sakprosa som skönlitteratur, som främjar litteracitetsutveckling på ett andraspråk.
  • redogöra för grammatiska och lexikala drag i svenska språket med särskild betydelse för undervisning i ämnet svenska som andraspråk.
  • visa förmåga att använda det svenska språket i tal och skrift på ett sätt som är väl anpassat till situation och syfte.


Värderingsförmåga och förhållningssätt

Delkurs 1:

  • diskutera och ta ställning till hur pedagogisk verksamhet kan organiseras i språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljöer
  • problematisera skolämnet svenska som andraspråk och dess roll för elevers muntliga och skriftliga utveckling på ett andraspråk.
  • formulera argument för ett resursperspektiv på flerspråkighet ur ett utbildningsperspektiv. 


Delkurs 2.

  • utvärdera modeller för språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt inom skolämnet svenska som andraspråk i årskurs 4–6
  • diskutera utmaningar och möjligheter med bedömning av skolspråksutveckling på ett andraspråk.
  • reflektera över hur ett professionellt förhållningssätt avseende likabehandling och jämställdhet kan formas med utgångspunkt i ämnesinnehåll och ämnesdidaktiska överväganden

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Utbildningen genomförs på distans med hjälp av en nätbaserad plattform (Canvas). Studiehandledning och studieanvisningar läggs ut på plattformen. Kursdeltagarna tillhör en mindre studiegrupp men arbetar på egen hand. Förutom den kontinuerliga kontakten med övriga kursdeltagare ges kontinuerlig återkoppling och stöd av kursledaren. Innehåll och arbetsformer knyter direkt an till deltagarnas dagliga verksamhet och ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska inslag integreras. Undervisningen bygger på att de studerande deltar i studiegruppens arbete via den nätbaserade plattformen.

Kurslitteratur på engelska, danska och norska kan ingå i kursen.

Undervisningsspråk: svenska

Examinationsformer

Examinationen sker genom muntliga presentationer och skriftliga inlämningar.

Examinator kan medge komplettering inom överenskommen tidsfrist för den student som av examinator bedöms ligga nära gränsen för godkänt resultat. Frånvaro från examinerande och/eller obligatoriska moment kan fullgöras med uppgifter som examinator avgör utgör adekvata. (Ersättningsuppgifterna kan ibland kräva att kursdeltagaren utför dem efter formellt kursslut).

Endast hjälpmedel som godkänts av examinator får användas vid examination. Det gäller såväl digitala som analoga hjälpmedel eller samarbete.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Betyget Väl Godkänd ställer högre krav på analys, problematisering och syntes i förhållande till kursinnehållet samt på självständigt förhållningssätt och språklig förmåga.

För VG på hel kurs krävs betyget VG på minst 7,5 hp och betyget G på 7,5 hp.

Kursvärdering

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Student kan ansöka om validering av formell kompetens i form av tidigare högskolestudier. Tidigare lästa kurser valideras mot motsvarande moment och delkurser i denna kurs och validering sker av de delar som är relevanta. Studenten kan då tillgodoräkna sig dessa delar och behöver inte läsa dem.