Ekonomisk historia: Världens ekonomiska historia från 1980-talet och framåt
Economic History: The world's economic history from the 1980s onwards
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Ekonomisk historia
Huvudområde med fördjupning
Behörighet
Innehåll
Syftet med kursen är att ge fördjupad kunskap om världens ekonomiska historia från 1980-talet och framåt. Kursen utgår från fyra samhällsekonomiska omvandlingar som präglat den ekonomiska utvecklingen: digitalisering, globalisering, finansialisering och statens förändrade roll. I kursen behandlas förändringar inom produktions-, handels- och konsumtionsmönster. Denna utveckling problematiseras i relation till dominerande ekonomiska idéer och samhällsdebatt och mot bakgrund av de sociala och miljömässiga hållbarhetsutmaningar som världen har ställts inför sedan 1980-talet
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
a. beskriva och resonera kring tillväxtmönster och samhällsekonomiska omvandlingsprocesser som har präglat världens ekonomiska utveckling sedan 1980- talet.
Färdigheter och förmåga
b. analysera ekonomiska förändringsprocesser med hjälp av begrepp som introduceras i kursen
c. författa, presentera och diskutera texter inom ramen för kursens innehåll.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
d. självständigt identifiera ekonomiska omvandlingsprocesser och kritiskt kunna förhålla sig till argument i samhällsdebatten.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen består av inspelade föreläsningar och seminarier via universitetets digitala lärplattform där studenterna arbetar med i förväg publicerade uppgifter. Deltagande i kursen kräver tillgång till dator med internetanslutning.
Examinationsformer
Alla lärandemål kan examineras genom:
Muntlig tentamen
Skriftliga inlämningsuppgifter
Obligatoriska seminarier
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Betyg
På kursen ges något av betygen Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredställande (D), Tillräcklig (E) och Underkänd (F).
För att erhålla ett godkänt betyg (A-E) på kursen krävs godkända resultat på samtliga examinerande moment.
Kursvärdering
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Kursen får inte inräknas i examen tillsammans med kursen EHG105