Verksamhetsintegrerat lärande 1
Work-integrated learning 1
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges termin 5 på Logopedprogrammet, M2SLP.
Kursen kan ingå i följande program: 1) Logopedprogrammet (M2SLP)
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
Godkända kurser LO1213, LO1312, LO1124, LO1422, LO1130, LO1140 samt genomgångna kurser termin 1–5 på Logopedprogrammet vid Göteborgs univeristet.
Innehåll
Delkurser
1. Praktik A (Clinical Practicum A), 4 hp
Delkursen utgörs av verksamhetsförlagd undervisning inom logopedens arbetsområde. Detta innefattar att under handledning få insikt i och erfarenhet av kartläggning, klinisk analys och diagnostisering samt åtgärder och behandling avseende personer med medfödda eller förvärvade språk-, kommunikations-, tal-, röst-, ät-/drick- och sväljningsstörningar.
2. Praktik B (Clinical Practicum B), 4 hp
Delkursen utgörs av verksamhetsförlagd undervisning inom logopedens arbetsområde. Detta innefattar att under handledning få ökad insikt i och erfarenhet av kartläggning, klinisk analys och diagnostisering samt åtgärder och behandling avseende personer med medfödda eller förvärvade språk-, kommunikations-, tal-, röst-, ät-/drick- och sväljningsstörningar.
3. VIL seminarier (Work- integrated Learning seminars), 1 hp
Delkursen utgår från frågeställningar med klinisk anknytning som studenten själv formulerar under den verksamhetsförlagda utbildningen. Frågeställningarna kommer att behandlas vid seminarier. Det ingår också ett praktiförberedande
seminarium som hålls av logopedstudenter på termin 7.
Mål
Kunskap och förståelse
Praktik A och praktik B
- med viss självständighet redogöra för patientens/klientens/elevens begränsningar i social och professionell delaktighet till följd av svälj och/eller kommunikationssvårigheter.
VIL-seminarier
- identifiera och formulera frågeställningar med anknytning till logopedisk verksamhet kopplat till aktuell VFU-placering.
Färdighet och förmåga
Praktik A och praktik B
-
med viss självständighet utreda orsaker till språk-, kommunikations-, röst-, tal-, ät/drick- och sväljningsstörningar hos patienten/klient/elev, samt inhämta anamnes,
-
med viss självständighet genomföra klinisk analys, bedömning och logopedisk diagnostisering,
-
med viss självständighet planera, genomföra och utvärdera logopediska åtgärder; direkt behandling, instruktion i självträning, indirekta åtgärder som t ex konsultation och handledning, teamsamarbete,
-
med viss självständighet formulera journalanteckningar på ett för ändamålet korrekt sätt,
-
med viss självständighet i ett professionellt sammanhang samspela och samarbeta med patienter/klienter/elever, närstående, kollegor och andra yrkesföreträdare.
VIL-seminarier
- sammanställa och redogöra för information med anknytning till logopedisk verksamhet kopplat till aktuell VFU-placering.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Praktik A och praktik B
• tillämpa ett professionellt och etiskt förhållningssätt.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Campus och verksamheter i region och kommun.
Undervisningsspråk: Svenska
Handledd verksamhetsförlagd utbildning, där handledning ges av leg. logoped. I momentet VIL-seminarier tillämpas delvis metoden student lär student med handledning av studenter som går termin 7 på logopedprogrammet. Frågeställningar som väckts under praktiken behandlas i seminarieform.
Examinationsformer
Kontinuerlig bedömning görs via observation av och diskussion om studentens prestation och analys av sitt arbete. Obligatorisk närvaro. Vid VIL-seminarier (2 st) gäller obligatorisk närvaro och aktivt deltagande. Muntlig eller skriftlig rapportering till den aktuella VFU-verksamheten ingår.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning eller motsvarande om studenten visar sådana alvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patienternas förtroende riskerar att skadas. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU- tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU- tillfälle på denna kurs. Student som underkänts i den praktiska delen (VFU) har möjlighet att genomgå kursen ytterligare en (1) gång. Om studenten själv avbryter sin VFU betraktas detta som en underkänd placering.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Kursvärdering sker med hjälp av en anonym nätbaserad enkät samt muntligt i dialog med studenterna. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering, ger förslag till utveckling av kursen och ansvarar också för återkoppling till studenterna.
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Krav gällande klädsel och hygien följer den mottagande verksamhetens direktiv. Vid klinisk praktik jämställs studenter vid vårdutbildningar med hälso- och sjukvårdspersonal avseende skyldighet att bidra till upprätthållande av hög patientsäkerhet enligt Patientsäkerhetslagen.