Tillämpade statistiska och digitala metoder
Applied Statistical and Digital Methods
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som fristående kurs samt som kurs inom program vid institutionen för sociologi och arbetsvetenskap. Kursen är en metodkurs på avancerad nivå.
Kursen kan ingå i följande program: 1) Masterprogram i sociologi (S2SOC) och 2) Masterprogrammet i kriminologi (S2KRI)
Huvudområde
Sociologi
Kriminologi
Fördjupning
A1F, Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För att vara behörig till kursen krävs godkänd kurs i samhällsvetenskapliga forskningsmetoder på grundnivå, omfattande minst 15 hp samt godkänd kärnkurs om 15 hp på avancerad nivå inom det samhällsvetenskapliga utbildningsområdet, eller motsvarande kunskaper. Dessutom krävs språkkunskaper motsvarande Engelska B/engelska 6.
Innehåll
Kursen består av två delkurser om vardera 7,5 hp.
Delkurs 1: Tillämpad statistisk analys (7,5 hp)
Denna delkurs ger studenterna en fördjupad förståelse för studiedesign och tillämpning av statistiska metoder inom samhällsvetenskaplig forskning. Inledningsvis behandlas de teoretiska grunderna för statistisk inferens, relationen mellan forskningsproblem, forskningsdesign och empiriskt material, samt dessa faktorers betydelse för val av statistisk analysmetod. Därefter fokuserar kursen på praktisk tillämpning av ett urval statistiska metoder, med syfte att kunna analysera och besvara komplexa samhällsvetenskapliga frågeställningar.
Delkurs 2: Digitala metoder inom samhällsvetenskap (7,5 hp)
Denna delkurs introducerar digitala metoder för analys av sociala fenomen, med särskilt fokus på hur digitala data kan samlas in, bearbetas och analyseras. Kursen kombinerar teoretiska perspektiv med praktiska moment och ger studenterna både metodologisk förståelse och tekniska färdigheter. Innehållet är uppdelat i moduler som omfattar datainsamling och datahantering, etiska och juridiska överväganden, samt tillämpning av metoder som textanalys och social nätverksanalys. Ett centralt tema genom hela delkursen är hur kvalitativa och kvantitativa metoder kan kombineras för att berika analyser.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Resonera kring kunskapsteoretiska förutsättningar för några av de mest centrala statistiska och digitala metoderna.
- Redogöra för de begreppsliga och metodologiska grunderna för statistisk inferens.
- Beskriva ett urval av statistiska och digitala metoder med relevans för samhällsvetenskaplig forskning, samt redogöra för vilka metodologiska förutsättningar som motiverar deras användning.
Färdigheter och förmåga
- Utforma vetenskapliga undersökningar samt visa förståelse för relationen mellan forskningsproblem och valda metoder.
- Designa och statistiskt testa teoretiskt härledda modeller.
- Tillämpa avancerade statistiska och digitala metoder med stöd av lämplig programvara.
- Presentera, visualisera, tolka och analysera resultat av statistiska och digitala undersökningar.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Kritiskt analysera och utvärdera forskningsdesign och empiriska resultat i samhällsvetenskaplig forskning där statistiska och digitala metoder tillämpas.
- Identifiera och kritiskt värdera forskningsetiska problem inom det samhällsvetenskapliga fältet.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen sker genom föreläsningar, lärarledda datasalsövningar och muntliga presentationer vid obligatoriska seminarier.
Undervisningsspråk: Engelska
Examinationsformer
Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter, både i grupp och individuella, och muntlig presentation.
Restriktioner angående användandet av generativ AI anges på lärplattform eller motsvarande. Student är skyldiga att informera sig om gällande regler för examinerande inslag som exempelvis inlämningsuppgifter, seminarieuppgifter och tentamina i den aktuella kursen.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För att få betyget Godkänt (G) krävs godkänt på båda delkurserna. Väl godkänd (VG) krävs Väl godkänt på både delkurserna.
Kursvärdering
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.