Skapa och leda professionella samtal inom utbildningsväsendet
Create and lead professional conversations within the educational system
Om litteraturlistan
Diarienummer:
GU 2025/2255
Andersen, T., Bengt W., & Hopstadius, K. (2011). Reflekterande processer: samtal och samtal om samtalen. Studentlitteratur AB. (Kap. 3, 15 s.)
Bjørndal, C.R.P. (2017). Konstruktiva stödsamtal: perspektiv och redskap vid handledning, rådgivning, mentorskap och coachning. (Första upplagan). Liber. (270 s)
Cave, D., Pearson, H., Whitehead, P., & Rahim‐Jamal, S. (2016). CENTRE: creating psychological safety in groups. The Clinical Teacher, 13(6), 427-431.
Jensen, M. (2024). Ledarskapskommunikation: kommunikationskompetens för att leda individer, grupper och organisationer. Kap. 14 s. 217–229 (Första upplagan). Gleerups. (12 s)
Langelotz, L. (2013). Så görs en (o) skicklig lärare. Pedagogisk forskning i Sverige, 18(3-4), 258-279. (21 s)
Lauvås, P., Lycke, K.H. & Handal, G. (2016). Kollegahandledning med kritiska vänner. (Andra upplagan). Studentlitteratur. (250 s)
Nehez. J., Thelin. K., Sülau. V., Kane. E., Rönnerman. K. (2024) Kunskapsbildning för professionellt lärande genom kollegiala samtal. Utbildning & lärande, 18 (Nr 1), DOI: https://doi.org/10.58714/ul.v18i1.17917 (16 s)
Rautalinko, E. (2019). Samtalsfärdigheter: stöd, vägledning och ledarskap. (Upplaga 3). Liber. (160 s)
Vennebo, K. F., & Aas, M. (2020). Leading professional group discussions: a challenge for principals?. International journal of leadership in education. Volume 22:2019 (14 s)
Wenger, E. (1998). Communities of practice: Learning as a social system. Systems thinker, 9(5), 2-3. (10 s)