Litteraturlista

Skapa och leda professionella samtal inom utbildningsväsendet

Create and lead professional conversations within the educational system

Kurs
PDA035
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om litteraturlistan

Giltig fr.o.m
Hösttermin 2025 (2025-09-01)
Beslutsdatum
2025-06-10

Diarienummer:
GU 2025/2255

Andersen, T., Bengt W., & Hopstadius, K. (2011). Reflekterande processer: samtal och samtal om samtalen. Studentlitteratur AB. (Kap. 3, 15 s.)

Bjørndal, C.R.P. (2017). Konstruktiva stödsamtal: perspektiv och redskap vid handledning, rådgivning, mentorskap och coachning. (Första upplagan). Liber. (270 s)

Cave, D., Pearson, H., Whitehead, P., & Rahim‐Jamal, S. (2016). CENTRE: creating psychological safety in groups. The Clinical Teacher, 13(6), 427-431.

Jensen, M. (2024). Ledarskapskommunikation: kommunikationskompetens för att leda individer, grupper och organisationer. Kap. 14 s. 217–229 (Första upplagan). Gleerups. (12 s)

Langelotz, L. (2013). Så görs en (o) skicklig lärare. Pedagogisk forskning i Sverige, 18(3-4), 258-279. (21 s)

Lauvås, P., Lycke, K.H. & Handal, G. (2016). Kollegahandledning med kritiska vänner. (Andra upplagan). Studentlitteratur. (250 s)

Nehez. J., Thelin. K., Sülau. V., Kane. E., Rönnerman. K. (2024) Kunskapsbildning för professionellt lärande genom kollegiala samtal. Utbildning & lärande, 18 (Nr 1), DOI: https://doi.org/10.58714/ul.v18i1.17917 (16 s)

Rautalinko, E. (2019). Samtalsfärdigheter: stöd, vägledning och ledarskap. (Upplaga 3). Liber. (160 s)

Vennebo, K. F., & Aas, M. (2020). Leading professional group discussions: a challenge for principals?. International journal of leadership in education. Volume 22:2019 (14 s)

Wenger, E. (1998). Communities of practice: Learning as a social system. Systems thinker, 9(5), 2-3. (10 s)