Scenografikonsten – historia och teori
The art of scenography – history and theory
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som fristående kurs.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
Kandidatexamen med humanistisk eller konstnärlig inriktning, eller motsvarande. Engelska 6/Engelska B från svensk gymnasieskola eller motsvarande nivå på ett internationellt erkänt test, till exempel TOEFL, IELTS.
Innehåll
Scenografikonsten har sedan 1960-talet en tydlig plats inom den västerländska konstvetenskapen. Den här kursen undersöker scenografi genom aktuell mångsinnlig teori i kombination med äldre texter som fokuserar på visuella uttryck och arkitektur. Scenografikonstens historia studeras genom att klassiska exempel på scenografi och scenisk design möter vår tids mångfacetterade och ekologiskt medvetna uttryck.
Den sceniska händelsen där rum, ljus, ljud, kostym, lukt, kroppar och idéer samspelar diskuteras ur tre perspektiv: Det kreativa perspektivet fokuserar på skapandet av scenisk design. Upplevelseperspektivet undersöker hur designens och materialens sensoriska och kommunikativa egenskaper påverkar mötet med den sceniska händelsen. Betydelseperspektivet erbjuder en utökad förståelse av scenografins kapacitet att skapa mening.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- visa ingående kunskap om scenografikonstens historia och teori i relation till fältets förändringar över tid,
- visa fördjupad förståelse för hur kunskap om scenografikonsten kan påverka upplevelsen av och förståelsen för scenografiska händelser,
- visa insikt i historia och teori inom kursens fokusområde,
Färdighet och förmåga
- självständigt identifiera, formulera samt kritiskt analysera för kursen relevanta problemställningar inom fälten konst och konstnärliga verksamheter,
- tillämpa relevanta teoretiska och metodologiska perspektiv för att kunna bearbeta och analysera empiriskt material inom kursens fokusområde,
- presentera och argumentera för egna analyser på ett kritiskt och konstruktivt sätt, både skriftligt och muntligt, samt aktivt bidra till diskussion och reflektion kring andras arbeten,
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- systematiskt granska och kritiskt förhålla sig till komplexa frågeställningar rörande förhållandet mellan historia, teori och aktuella upplevelser av scenografikonst,
- väga olika röster (exempelvis forskar-, praktiker-, kritiker-) inom fältet mot varandra,
- på ett självständigt sätt kunna bedöma empiriskt material inom kursens ramar.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier samt individuella övningar och obligatoriska inlämningsuppgifter.
Undervisningsspråk: svenska eller engelska.
Examinationsformer
Kursen examineras löpande i samband med redovisande seminarier, individuella inlämningsuppgifter samt genom en enskild skriftlig hemtentamensuppgift som ventileras vid ett slutexaminationstillfälle. Vid frånvaro ska studenten göra en alternativ uppgift enligt lärares anvisningar.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).
För betyget G krävs aktiv närvaro vid kursens samtliga moment, godkända inlämningsuppgifter samt godkänd hemtentamensuppgift. För betyget VG krävs betyget VG på minst 75% av kursens inlämningsuppgifter inklusive hemtentamensuppgiften.
Kursvärdering
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Jämställdhets- och likabehandlingsaspekter ska beaktas i innehåll, litteratur, undervisning och utvärdering.