Kursplan

Psykisk ohälsa

Psychiatric disorder

Kurs
SQ4244
Grundnivå
10 högskolepoäng (hp)
Utbildningsområde
VÅ Vårdområdet 40%
SA Samhällsvetenskapliga området 60%

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/3840
Ikraftträdandedatum
2025-10-23
Beslutsdatum
2025-10-21
Gäller från termin
Vårterminen 2026
Beslutsfattare
Institutionen för socialt arbete

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Psykisk ohälsa, 10

Inplacering

Kursen är en fördjupningskurs på grundnivå och ingår i socionomprogrammet omfattande 210 högskolepoäng. Kursen ges även som fristående kurs.

Kursen ingår i kompletterande socionomutbildningen för personer med utländsk examen omfattande 90 högskolepoäng.

Huvudområde med fördjupning

SNSAA Socialt arbete - G2F Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

Godkänt resultat från kurser SQ4111 Socialt arbete, 30 hp, SQ4122 Juridik för det sociala arbetet, 15 hp och SQ4131 Det sociala arbetets teorier, metoder och etik, 15 hp, enligt utbildningsplan för socionomprogrammet vid Göteborgs Universitet eller har motsvarande kunskaper genom godkända studier om minst 60 hp inom närliggande område samt relevant yrkeserfarenhet.

För att vara behörig till kursen krävs att den studerande genomgått kursen KSO001 Socialt arbete och välfärdspolitik för kompletterande socionomutbildning, 10 hp, enligt utbildningsplan för kompletterande socionomutbildningen för personer med utländsk examen, med godkänt resultat.

Innehåll

Kursen belyser psykisk hälsa och ohälsa samt psykisk funktionsnedsättning utifrån socialpsykologiska och strukturella teoretiska perspektiv.

Följande teman behandlas:

  • historiska och aktuella livsvillkor för personer med psykisk ohälsa och psykisk funktionsnedsättning med särskilt fokus på sociala sammanhang och relationer, socioekonomiska förhållanden, mänskliga rättigheter, barns behov, hälsoaspekter samt individens relation till myndigheter och vårdgivare

  • samhällets insatser för personer med psykisk ohälsa och psykisk funktionsnedsättning, aktuell forskning inom området samt socionomens roll i praktiskt socialt arbete med dessa grupper

  • organisatoriska och juridiska aspekter på det sociala arbetet med personer med psykisk ohälsa och psykisk funktionsnedsättning

  • professionellt förhållningssätt i arbete med psykisk hälsa och ohälsa samt psykisk funktionsnedsättning

  • betydelsen av olika maktdimensionerna för det sociala arbetet med personer med psykisk ohälsa och psykisk funktionsnedsättning

  • hur våld i nära relation kan förstås och hanteras i socialt arbete med personer med psykisk ohälsa och psykisk funktionsnedsättning



Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • redogöra för olika sätt att definiera och förklara psykisk hälsa och ohälsa samt visa kunskap om hur centrala socialvetenskapliga teorier kan tillämpas för att förstå psykisk ohälsa

  • beskriva och förklara livsvillkor för personer med psykisk ohälsa och psykisk funktionsnedsättning utifrån historiska, samhällspolitiska och sociala perspektiv

  • redogöra för aktuell forskning inom området psykisk hälsa och ohälsa samt psykisk funktionsnedsättning med relevans för socialt arbete

  • visa grundläggande förståelse för praktiskt socialt arbete med personer med psykisk ohälsa och psykisk funktionsnedsättning, samt för de juridiska och organisatoriska aspekter som omgärdar området

  • visa kunskap om utredning och dokumentation inom socialt arbete med personer med psykisk ohälsa och psykisk funktionsnedsättning

Färdigheter och förmåga

  • identifiera och tillämpa handlingsstrategier och förhållningssätt kopplade till socionomens roll i praktiskt socialt arbete med personer med psykisk ohälsa och psykisk funktionsnedsättning 
  • utforska hur ett professionellt förhållningssätt och bemötande kan praktiseras i mötet med personer med psykisk ohälsa och psykisk funktionsnedsättning 


Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • värdera betydelsen av och reflektera över mänskliga rättigheter, brukar-, barn- och anhörigperspektiv samt våld i nära relation i socialt arbete med psykisk hälsa och ohälsa samt psykisk funktionsnedsättning 
  • reflektera över etiska aspekter och betydelsen av självkännedom i socialt arbete med personer med psykisk ohälsa och psykisk funktionsnedsättning

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, grupparbete och seminarier.

Undervisningsspråk: svenska
Föreläsningar och litteratur kan förekomma på engelska.

Examinationsformer

Kursens lärandemål examineras genom en individuell skriftlig salstentamen, ett grupparbete med tillhörande redovisning som sker under ett seminarium, samt ytterligare fyra seminarier. Samtliga dessa fem seminarier är examinerande.

Vid frånvaro eller icke godkänt deltagande vid max två av dessa fem seminarier erbjuds studenten möjlighet att göra igentagningsuppgift/er. Vid frånvaro eller icke godkänt deltagande vid fler än två tillfällen krävs att studenten närvarar vid det/de missade tillfället/tillfällena vid nästa kurstillfälle.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenterna erbjudas två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år efter det att kursen avvecklats/förändrats.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För godkänt betyg (G) krävs att samtliga examinerande moment bedömts med betyget Godkänd (G). För Väl godkänd (VG) krävs dessutom att betyget Väl godkänd erhållits på den individuella skriftliga salstentamen.

Grupparbetet bedöms med Godkänd (G) eller Underkänd (U). I detta moment examineras följande delar; 1) tillsammans i grupp skriva en text; 2) presentera den skrivna texten vid seminarium; 3) närvara vid hela seminariet och aktivt delta i diskussioner. Vid frånvaro kontaktas kursansvarig som avgör vad som är en motsvarande prestation. Hela momentet kan inte tas igen via igentagningsuppgift. Om hela momentet missas hänvisas studenten till nästa kurstillfälle.

Övriga fyra examinerande seminarier bedöms individuellt med Godkänd (G) eller Underkänd (U).

Salstentamen bedöms med Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Betyget som ges på salstentamen är det som ges för hela kursen, förutsatt att alla examinerande moment är godkända.

Kursvärdering

Kursvärdering sker fortlöpande genom en dialog med studenterna. Kursen som helhet utvärderas genom ett kursvärderingsprotokoll vid kursens slut. Signifikanta resultat från kursvärderingen samt förändringar av kursens eller delkursernas innehåll, litteratur och pedagogik presenteras vid nästa delkurs- och kursintroduktion.