Kursplan

Projektledning

Project Management

Kurs
DIT841
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/2323
Ikraftträdandedatum
2025-03-15
Beslutsdatum
2024-11-08
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för data- och informationsteknik

Betygsskala

Fyrgradig skala, sifferbetyg

Kursens moduler

Inlämningsuppgifter, 6 högskolepoäng
Inlämningsuppgifter, 1,5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen kan ingå i följande program:

  1. Software engineering and management, mastersprogram (N2SOF)

Huvudområde med fördjupning

ITSOF Software Engineering - G2F Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För att vara behörig till denna kurs måste studenten vara antagen till masterprogrammet i Software Engineering (N2SOF).

Följande kunskapsnivå i Engelska krävs; Engelska 6/Engelska B eller motsvarande från ett erkänt internationellt test, t.ex. TOELF, IELTS.

Innehåll

Kursen handlar om att leda projekt. Detta innebär att kursen ger allmänna kunskaper om projektledning och återspeglar kunskap i att hantera oförutsedda händelser som inträffar i projekt inom teknikbaserade företag.

Kursen innehåller både en grundläggande och en avancerad del. Den grundläggande delen ger förståelse för grundläggande begrepp och projektledningsverktyg. Den avancerade delen bygger på aktuell forskning om komplexa förutsättningar och utmaningar i samband med projektarbete, såsom självorganiserande team och målsökande projektmiljöer, politiska processer och organisationskultur, företagens sociala ansvar och intressenthantering i projekt, samarbeten med leverantörer och kunder i utvecklingsprojekt, eller kunskapsintegration och kunskapsöverföring från projekt till projekt.

Många av kursens teman och ämnen tar sin utgångspunkt i innovations- och utvecklingsprojekt.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Förklara grundläggande projektledningsbegrepp och verktyg.

Färdigheter och förmåga

  • Tillämpa projektledningsteorier för att analysera komplexa industriella projektmiljöer och utifrån detta föreslå lämpliga sätt att planera och genomföra projekt.
  • Formulera, planera, genomföra och avsluta mindre komplexa projekt.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Identifiera relevant ramverk för, analysera och lösa ledningsproblem i projektmiljöer som visar en avancerad analytisk förståelse för projektledning.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursen är uppdelad i två delar; den första delen är en översikt över grunderna i projektledning, medan den andra fokuserar på ett utvalt antal problemområden inom projektledning.

Undervisning omfattar föreläsningar och seminarier. Seminarierna kräver aktivt deltagande och förberedelser.

Undervisningsspråk: engelska

Examinationsformer

Kursen examineras genom individuella fallseminarieinlämningar, examination efter avslutad första delkurs samt skriftlig tentamen i slutet av kursen. Det är obligatoriskt att delta i fallseminarierna.


Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

Delkurser

  1. Inlämningsuppgifter, 6hp
    Betygsskala: Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3) och Underkänd (U)
  2. Inlämningsuppgifter, 1,5hp
    Betygsskala: Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3) och Underkänd (U)

Kursen bedöms enligt betygsskalan Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3) och Underkänd (U).

För att bli godkänd på kursen måste både modulerna vara godkända. Poäng för modul 2 (6,0 hp) är avgörande för kursbetyget. Eventuella bonuspoäng kan tillkomma om det framgår från Kurs PM.

Se mer detaljerad information i Kurs PM (tillgänglig senast 1 vecka innan kursstart).

Kursvärdering

Kursen utvärderas genom möten, både under och efter kursen, mellan lärare och studentrepresentanter. Ett anonymt skriftligt frågeformulär skickas även ut till studenterna efter kursens slut. Resultaten av utvärderingarna används för att förbättra kursinnehållet och som indikation till vilka delar som skulle kunna läggas till, tas bort, förbättras eller ändras.

Övriga föreskrifter

The course is a joint course together with Chalmers.

Kursen ersätter kursen DIT846, 7,5 hp. Den här kursen kan inte ingå i en examen som innehåller DIT846. Den kan inte heller ingå i en examen som bygger på en annan examen där DIT846 ingår.