Profession, teori och metod I
Profession, Theory and Method I
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som obligatorisk kurs i Barnmorskeprogrammet, 90 högskolepoäng.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs kandidatexamen i vårdvetenskap eller motsvarande, svensk legitimation som sjuksköterska samt ett års yrkeserfarenhet som sjuksköterska samt Svenska B och Engelska A på gymnasienivå eller motsvarande.
Innehåll
Kursen behandlar vad som kännetecknar en profession, barnmorskeyrkets historik, professionellt förhållningssätt inklusive etiska, teoretiska och vetenskapliga utgångspunkter, centrala styrdokument, barnmorskans autonomi, teamarbete, ledarskap, hälsofrämjande och stödjande arbete samt hållbar utveckling.
Kursen behandlar också vetenskapsteori med informationskompetens, forskningsdesign och vetenskapligt skrivande. Vidare ingår centrala teorier, modeller och begrepp inom barnmorskans olika verksamhetsområden.
Mål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva och reflektera över innehåll och innebörd i huvudområdet reproduktiv och perinatal hälsa samt hur sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa kan främjas och beforskas
- definiera vad som kännetecknar en profession samt hur barnmorskeprofessionen uppfyller dessa kriterier
- redogöra för hur etiska principer och hållbar utveckling relaterat kan främjas inom barnmorskans verksamhetsområde
Färdigheter och förmåga
- tillämpa metoder för sökning av vetenskaplig litteratur inom barnmorskeprofessionens olika verksamhetsområden
- tillämpa principer för vetenskapligt skrivande
- redogöra för barnmorskans olika verksamhetsområden avseende historik, värdegrund, kompetens, tillämpning av aktuell vetenskaplig evidens, samt samverkan med andra professioner
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över egna värderingar relaterat till barnmorskeprofessionen
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisning sker genom:
självstudier
föreläsningar seminarier
individuella studieuppgifter
workshop
Examinationsformer
Examination sker i form av:
en skriftlig inlämningsuppgift med muntlig individuell presentation vid seminarium samt aktiv närvaro i medstudenters presentationer (2,0 hp)*
aktivt deltagande i ett forskningsseminarium (0,5 hp)*
reflektion i grupp - yrkesspår (0,5 hp)*
*Student kan ges möjlighet att komplettera seminariet med en likvärdig uppgift.
Om student som underkänts på examinerande moment och önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Kursvärdering sker skriftligt samt muntligt i dialog med studenterna. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i normalfallet garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning.