Kursplan

Profession, teori och metod I

Profession, Theory and Method I

Kurs
RPH201
Avancerad nivå
3 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/13
Ikraftträdandedatum
2024-09-02
Beslutsdatum
2024-05-16
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Forskningsseminarium, 0,5 högskolepoäng
Skriftlig inlämningsuppgift med muntlig presentation i grupp, 2 högskolepoäng
Reflektion i grupp - yrkesspåret, 0,5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som obligatorisk kurs i Barnmorskeprogrammet, 90 högskolepoäng.

Huvudområde med fördjupning

SAREP Reproduktiv och perinatal hälsa - A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs kandidatexamen i vårdvetenskap eller motsvarande, svensk legitimation som sjuksköterska samt ett års yrkeserfarenhet som sjuksköterska samt Svenska B och Engelska A på gymnasienivå eller motsvarande.

Innehåll

Kursen behandlar vad som kännetecknar en profession, barnmorskeyrkets historik, professionellt förhållningssätt inklusive etiska, teoretiska och vetenskapliga utgångspunkter, centrala styrdokument, barnmorskans autonomi, teamarbete, ledarskap, hälsofrämjande och stödjande arbete samt hållbar utveckling.

Kursen behandlar också vetenskapsteori med informationskompetens, forskningsdesign och vetenskapligt skrivande. Vidare ingår centrala teorier, modeller och begrepp inom barnmorskans olika verksamhetsområden.

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • beskriva och reflektera över innehåll och innebörd i huvudområdet reproduktiv och perinatal hälsa samt hur sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa kan främjas och beforskas
  • definiera vad som kännetecknar en profession samt hur barnmorskeprofessionen uppfyller dessa kriterier
  • redogöra för hur etiska principer och hållbar utveckling relaterat kan främjas inom barnmorskans verksamhetsområde

Färdigheter och förmåga

  • tillämpa metoder för sökning av vetenskaplig litteratur inom barnmorskeprofessionens olika verksamhetsområden
  • tillämpa principer för vetenskapligt skrivande
  • redogöra för barnmorskans olika verksamhetsområden avseende historik, värdegrund, kompetens, tillämpning av aktuell vetenskaplig evidens, samt samverkan med andra professioner

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över egna värderingar relaterat till barnmorskeprofessionen

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisning sker genom:

självstudier

föreläsningar seminarier

individuella studieuppgifter

workshop

Examinationsformer

Examination sker i form av:

en skriftlig inlämningsuppgift med muntlig individuell presentation vid seminarium samt aktiv närvaro i medstudenters presentationer (2,0 hp)*
aktivt deltagande i ett forskningsseminarium (0,5 hp)*
reflektion i grupp - yrkesspår (0,5 hp)*

*Student kan ges möjlighet att komplettera seminariet med en likvärdig uppgift.

Om student som underkänts på examinerande moment och önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Kursvärdering sker skriftligt samt muntligt i dialog med studenterna. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i normalfallet garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning.