Kursplan

Personlighets- och social psykologi

Personality- and social pshychology

Kurs
LO1440
Grundnivå
6 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/55
Ikraftträdandedatum
2024-10-02
Beslutsdatum
2024-10-02
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Personlighets- och social psykologi, 6 högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges under termin 4 på grundnivå inom logopedprogrammet. Studerande skall vara antagen på logopedprogrammet vid Göteborgs universitet.

Huvudområde med fördjupning

SNPSA Psykologi - G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

Godkända kurser Medicinskt basblock (LO1213), Introduktion i lingvistik och fonetik (LO1312), Logopedi II (LO1124) samt Utvecklingspsykologi LO1422 samt genomgångna kurser termin 1–4.

Innehåll

Kursen syftar till att ge en grundläggande förståelse för hur och varför människor tänker, känner och handlar som de gör. Kursen inleds med en allmän orientering inom ämnet personlighetspsykologi och introduktion av centrala personlighetspsykologiska begrepp och aktuella personlighetspsykologiska teorier. Kursen belyser människans personlighet utifrån ett flertal forskningsområden (t.ex. egenskapsteori/ trait perspektiv, personlighet och hälsa perspektiv, socialkognitivt perspektiv, humanistiskt perspektiv). Några aktuella frågeställningar behandlas genom fallstudier och diskussioner kring personlighetsteorier.

Kursen ger sedan en översikt av grundläggande processer bakom, och effekter av, social påverkan med betoning på auktoritet och lydnad. Därefter kommer centrala socialpsykologiska fenomen som gruppnormer, fördomar, attityder, attraktion samt social kognition att behandlas. Under kursens gång kommer även aktuella vardags- och samhällsfenomen att analyseras utifrån socialpsykologiska perspektiv.

Mål

Kunskap och förståelse

  • redogöra för centrala personlighetspsykologiska begrepp och teorier,
  • redogöra för centrala socialpsykologiska begrepp och teorier,
  • beskriva personlighet och dess relation till hälsa och ohälsa.


Färdigheter och förmåga

  • redogöra för grundläggande skillnader mellan centrala personlighetspsykologiska teorier med avseende på förståelsen av människans tankar, känslor och beteende,
  • tillämpa socialpsykologisk kunskap i syfte att analysera och förklara mänsklig interaktion i olika situationer.


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • problematisera kring personlighetspsykologiska fenomen och redogöra för möjliga tillämpningar av personlighetspsykologin,
  • analysera aktuella vardags-/samhällsfenomen utifrån socialpsykologiska perspektiv,
  • reflektera kring hur förståelse av människors handlande kan påverkas av olika teorier, perspektiv och kontext, samt kunna värdera när vissa teorier är mer tillämpbara än andra.

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen sker i blandad form, genom föreläsningar, seminarier, praktiska gruppövningar och fallbeskrivningar, samt skriftliga rapporter.

Examinationsformer

All undervisning samt kurslitteratur och övrigt kursmaterial som tillhandahålls under kursens gång kan utgöra grund för examination. Kursen kommer att examineras genom skriftliga grupparbeten och muntliga presentationer, samt genom digital skriftlig tentamen.

Samtliga gruppövningar och seminarier är obligatoriska och kräver aktivt deltagande. Frånvaro ska i första hand kompenseras med skriftlig kompletteringsuppgift, eller enligt överenskommelse med kursledare. Notera att det endast är möjligt att komplettera max 2 st obligatoriska seminarium med skriftlig komplettering. Om en student har frånvaro på fler obligatoriska moment får detta tas igen nästa år kursen går.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.