Kursplan

Omvårdnad som vetenskap och sjuksköterskans profession inom svensk hälso- och sjukvård

Nursing science and the nurse profession in Swedish healthcare

Kurs
OMK210
Grundnivå
9 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/568
Ikraftträdandedatum
2025-09-01
Beslutsdatum
2025-02-06
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Skriftlig individuell inlämningsuppgift och muntlig examination i omvårdnad som profession , 3,5 hp
Skriftlig inlämningsuppgift i grupp och muntlig examination i sexuell och reproduktiv hälsa , 2,5 hp
Skriftlig individuell inlämningsuppgift och muntlig examination i författningskunskap, 3 hp

Inplacering

Kursen ges som en obligatorisk kurs i Kompletterande utbildning för sjuksköterskor med utländsk examen från land utanför EU/EES och Schweiz, 90 högskolepoäng.

Huvudområde med fördjupning

SAOMA Omvårdnad - G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

Avslutad eftergymnasial sjuksköterskeutbildning från land utanför EU/EES samt Schweiz, av Socialstyrelsen utfärdat beslut om utredning i form av kunskapsprov för sjuksköterskor. Godkända kunskaper i svenska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, Svenska B eller Svenska 3, med lägst betyget godkänd/E.

Innehåll

Sjuksköterskeprofessionens och omvårdnadens utveckling
Kärnkompetenser
Styrdokument
Hållbar utveckling
Begrepp och teorier av betydelse för sjuksköterskeprofessionen och omvårdnadsämnet
Omvårdnadsprocessen
Dokumentation och skriftlig kommunikation
Vårdetik
Kulturella, genus-, ålders- och likabehandlingsperspektiv i omvårdnad

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för omvårdnadens vetenskapliga grund samt omvårdnad som profession
  • förklara betydelsen och sjuksköterskans ansvar för de sex kärnkompetenserna: personcentrerad vård, samverkan i team, evidensbaserad vård, förbättringsarbete för kvalitetsutveckling, säker vård och informatik
  • redogöra för omvårdnadsprocessen
  • diskutera hållbarhet inom svensk hälso- och sjukvård och dess betydelse för omvårdnad
  • redogöra för författningar och styrdokuments betydelse för hälso- och sjukvårdspersonal
  • redogöra för yrkesspråkets stil, ord och uttryck
  • beskriva hur mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer kan ta sig uttryck och hur sjuksköterskan kan identifiera och hantera detta
  • redogöra för hållbar utveckling och dess betydelse för människors hälsa samt sjuksköterskans ansvar

Färdigheter och förmåga

  • tillämpa och använda styrdokument såsom lagar, förordningar, föreskrifter och riktlinjer i fiktiva omvårdnadssituationer
  • formulera sig kortfattat på ett för yrkesspråket förståeligt sätt

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över och diskutera sjuksköterskans etiska värdegrund samt ett personcentrerat förhållningssätt
  • reflektera över hur kulturella, genus-, ålders- och likabehandlingsaspekter påverkar omvårdnadsarbetet inom svensk hälso- och sjukvård
  • reflektera över och motivera hur den svenska lagstiftningen påverkar individens vård och rehabilitering

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisning sker i form av:

självstudier
föreläsningar
seminarier
webbövningar

Examinationsformer

Examination sker i form av

skriftlig individuell inlämningsuppgift och muntlig examination i omvårdnad som profession (3,5 hp)*

skriftlig inlämningsuppgift i grupp och muntlig examination i sexuell och reproduktiv hälsa (2,5 hp)*

skriftlig individuell inlämningsuppgift och muntlig examination i författningskunskap (3 hp)*

Examinationer märkta med * kan kompletteras.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Kursvärdering sker skriftligt samt muntligt i dialog med studenterna. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i normalfallet garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning

För krav gällande klädsel och hygien hänvisas till Vårdhandboken/klädregler http://www.vardhandboken.se/Texter/Basala-hygienrutiner-och-kladregler/Oversikt/

Kursen kan innehålla inslag av distansundervisning. Tillgång till nätuppkoppling, dator, mikrofon och webbkamera behövs därför i kursen.