Kursplan

Omvårdnad som profession och ämne

Nursing as a profession and discipline

Kurs
OM4260
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/568
Ikraftträdandedatum
2025-09-01
Beslutsdatum
2025-02-06
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Muntlig tentamen omvårdnad som profession, 1 hp
Muntlig tentamen omvårdnad som ämne, 1 hp
Skriftlig inlämningsuppgift omvårdnad som profession och ämne, 2 hp
Webtest och genomförd färdighetsträning i metoder, 1 hp
Fältstudier , 1 hp
Reflektion i grupp - yrkesspåret, 0,5 hp
Webbtest i författningskunskap, 0,5 hp
Webtest samt närvaro mänskliga rättigheter, 0,5 hp

Inplacering

Kursen ges som en obligatorisk kurs i Sjuksköterskeprogrammet,180 högskolepoäng.

Huvudområde med fördjupning

SAOMA Omvårdnad - G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Behörighet

Matematik 2a eller 2b eller 2c eller Matematik B, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2

Innehåll

Sjuksköterskeprofessionens framväxt

Basal omvårdnad och basala hygienrutiner

Lagar och författningar som reglerar sjuksköterskans arbete

Sjuksköterskans kärnkompetenser

Mänskliga rättigheter och rätten till hälsa

Begrepp inom omvårdnad: Människan, livssammanhang och miljö, hälsa och välbefinnande och omvårdnad

Etiska teorier, begrepp och principer av betydelse för omvårdnad

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för omvårdnad som profession och ämne
  • definiera grundläggande begrepp inom omvårdnad
  • urskilja och redovisa faser i omvårdnadsprocessen
  • identifiera och redogöra för etiska problem inom omvårdnadsarbete och relatera dessa till etiska teorier och principer
  • visa kunskap om lagar inom sjuksköterskans verksamhetsområde
  • kortfattat förklara innebörden av begreppet mänsklig rättighet

Färdigheter och förmåga

  • utföra personcentrerade basala omvårdnadshandlingar samt tillämpa hygieniska principer

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över det bemötande och den behandling en person får ur ett människorättsperspektiv med hjälp av begreppen tillgång, tillgänglighet, godtagbarhet och kvalitet (availability, accessibility, acceptability, quality)
  • reflektera utifrån erfarenheter från fältstudier samt av samband mellan teori och praktik

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen sker i form av:

föreläsningar
självstudier
grupparbete
seminarier
workshop
färdighetsträningar
fältstudier

Examinationsformer

Examination sker i form av:

Muntlig tentamen omvårdnad som profession, 1 hp

Muntlig tentamen omvårdnad som ämne, 1 hp

Skriftlig inlämningsuppgift omvårdnad som profession och ämne, 2 hp

Webbtest och genomförd färdighetsträning i metoder, 1 hp

Fältstudier 1 hp

Reflektion i grupp – Yrkesspåret, 0,5 hp

Webbtest i författningskunskap, 0,5 hp

Webbtest samt deltagande mänskliga rättigheter, 0,5 hp

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).

Antal examinationstillfällen på moment på kliniskt träningscentrum är begränsade till fem tillfällen.

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

Ingen ledighet beviljas under fältstudie. Om studenten själv avbryter sin fältstudie betraktas detta som en underkänd placering. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students fältstudie eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt att patienternas förtroende riskerar att skadas. När placeringen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt tillfälle på denna kurs. Student som underkänts i den praktiska delen (fältstudien) har möjlighet att genomgå kursen ytterligare en gång.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Kursvärdering sker skriftligt samt muntligt i dialog med studenterna. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i normalfallet garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning.

För krav gällande klädsel och hygien hänvisas till Vårdhandboken/klädregler http://www.vardhandboken.se/Texter/Basala-hygienrutiner-och-kladregler/Oversikt/

Vid verksamhetsförlagd utbildning kan placering ske utanför Göteborg vilket kan medföra ökade kostnader.