Kursplan

Möbeldesign 2

Furniture Design 2

Kurs
CSFD2A
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/2600
Ikraftträdandedatum
2025-06-19
Beslutsdatum
2025-06-19
Gäller från termin
Vårterminen 2026
Beslutsfattare
HDK-Valand - Högskolan för konst och design

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Design och användare, 10 högskolepoäng
Undersökande arbete , 5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen är en programkurs som ges termin 2.

Kursen ingår i Konstnärligt kandidatprogram i möbeldesign med inriktning trä 180 hp (K1MDT).

Kursen kan även ges som fristående kurs.

Huvudområde med fördjupning

Används ej - G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Behörighet

Godkänt arbetsprov. Undantag kan ges för svenska när undervisningsspråket är engelska.

Innehåll

Kursens syfte är att fördjupa förståelsen för möbeldesign och att använda verkstaden som ett verktyg för undersökande arbete. Kursens huvudfokus är användarcentrerat, där ergonomi och etnografi introduceras som verktyg för att definiera användarens behov. Hållbarhet diskuteras i relation till användarkontexten.

Studenterna kommer att använda designmetoder, tekniska ritningar, skisser, modeller och prototyper för att presentera förslag och idéer.

Kursen undersöker de kommunikativa aspekterna av design, såsom förhållandet mellan konstnärligt uttryck och samhällelig kontext. Både historisk och samtida möbeldesign kommer att behandlas. Visuella studier och semiotiska metoder tillämpas i dessa diskussioner.

I slutet av kursen undersöker studenterna organiska former med avancerade träbearbetningstekniker samt arbete med mjuka och hårda träslag, stoppning och metall. Under hela kursen reflekterar studenterna över sin designprocess.

I kursen genomförs verkstadsutbyten där studenterna introduceras till olika material och tekniker, samtidigt som de producerar objekt i Campus Stenebys verkstäder. Under hela terminen tränar studenterna på att ta ansvar för hanteringen av en träverkstad för att upprätthålla en väl fungerande gemensam arbetsmiljö, som en del av förberedelserna inför framtida yrkesliv. Terminen avslutas med underhåll och städning av verkstaden och dess lokaler.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • beskriva hur ergonomiska principer påverkar formgivning och funktion hos möbler
  • redogöra för historiska och samtida referenser inom möbeldesign
  • redogöra för grundläggande teorier inom semiotik

Färdighet och förmåga

  • presentera ett möbeldesignförslag för en avsedd användare
  • presentera en mock-up i skala 1:1 av en möbeldesign
  • tillämpa etnografiska metoder i ett användarfokuserat designprojekt
  • använda avancerade träbearbetningsmaskiner i verkstaden på ett säkert sätt
  • praktisera och visa ansvar i hur en verkstad och arbetsplats kontinuerligt ska rengöras och organiseras för en välfungerande gemensam arbetsmiljö
  • tillverka föremål efter introduktioner av verkstäder för olika material och tekniker
  • utforska organiska former genom undersökande arbete i en träverkstad

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över val av material, uttryck och funktion i egna och andras projekt
  • jämföra olika hållbarhetsstrategier i ett användarfokuserat designkontext
  • diskutera designens kommunikativa aspekter i relation till konstnärligt uttryck och samhällelig kontext.

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Projekt- och problembaserad undervisning, handledning, föreläsningar, seminarier, grupparbete, workshops, presentationer, färdighetsträning och studieresor.

Undervisningsspråket är engelska.

Examinationsformer

Lärandemålen examineras genom:

  • muntlig och visuell presentation av färdigställt designarbete
  • inlämning av en reflekterande text
  • dokumentation av det egna arbetet
  • muntlig och visuell presentation av designprocess och designförslag i seminarieform
  • granskning av en medstudents designarbete
  • muntliga inlägg i seminarier
  • verkstadsomvårdnadstillfällen. 

Komplettering av examinerad studentprestation kan komma att medges. Möjligheten till komplettering bedöms individuellt och beslutas av examinator. Komplettering sker genom de uppgifter som examinator bestämmer och inom angiven tidsram.

Frånvaro vid examinerande moment kan komma att ersättas med annan
examinationsform efter examinators bedömning.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Studenterna ges möjlighet att utvärdera kursen anonymt i samband med kursens slut. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde
värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Kostnader för studentens egna projekt bekostas av studenten.

Kostnader för resor och studiebesök kan tillkomma.