Kursplan

Möbeldesign 1

Furniture Design 1

Kurs
CSFD1A
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/936
Ikraftträdandedatum
2025-03-10
Beslutsdatum
2025-03-10
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
HDK-Valand - Högskolan för konst och design

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Introduktion till design och trä, 3,5 högskolepoäng
Designprocess, 3,5 högskolepoäng
Designmetoder och visualisering, 8 högskolepoäng

Inplacering

Kursen är en programkurs som ges termin 1.

Kursen ingår i Konstnärligt kandidatprogram i möbeldesign med inriktning trä 180 hp (K1MDT).

Kursen kan även ges som fristående kurs.

Huvudområde med fördjupning

Används ej - G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Behörighet

Godkänt arbetsprov. Undantag kan ges för svenska när undervisningsspråket är engelska.

Innehåll

Denna kurs ger en introduktion till de grundläggande metoder, material och verktyg som används inom möbeldesign. Kursen inleds med en grundlig genomgång av träverkstaden, som utgör basen för det undersökande och utforskande arbetet. I kursen behandlas olika designmetoder samt användning av tekniska ritningar, skisser, modeller och prototyper för att kommunicera och presentera designkoncept. I kursen introduceras även 3D-modellering.

Kursen innehåller praktiska moment där studenterna arbetar med färskt, mjukt och hårt trä, undersöker proportioner och konstruktionsprinciper samt analyserar hur lokalt framställt virke kan användas i en hållbar kontext. Historiska referenser till svensk design och svenska material vävs in genom hela kursen.

Under kursens gång börja studenterna utveckla sitt yrkesspråk för att kunna kommunicera kring möbeldesign, konstnärliga uttryck och snickeri i professionella sammanhang.

Terminen avslutas med underhåll och städning av verkstaden och dess lokaler.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • identifiera grundläggande egenskaper hos trä som material för konstruktion och design
  • redogöra för grundläggande designmetoder
  • beskriva grundläggande principer för 3D-modellering

Färdighet och förmåga

  • använda sig av de vanligaste träbearbetningsmaskinerna i verkstaden på ett säkert sätt
  • presentera processen för en möbeldesign, inklusive skissning, teknisk ritning, modellbygge och prototypskapande
  • beskriva val av konstruktion, material och konstnärligt uttryck med ett relevant yrkesspråk
  • praktisera hur en verkstad och arbetsplats kontinuerligt ska rengöras och organiseras

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • bedöma den mest lämpliga träbearbetningsmaskinen eller verktyget för en specifik uppgift
  • utvärdera användningen av lokalt avverkat trä med avseende på hållbarhet och miljöpåverkan
  • motivera valet av designmetod och konstnärliga referenser i en designprocess.

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Projekt- och problembaserad undervisning, handledning, föreläsningar, seminarier, grupparbete, workshops, presentationer, färdighetsträning och studieresor.

Undervisningsspråket är engelska.

Examinationsformer

Lärandemålen examineras genom:

  • muntliga och visuella presentationer
  • muntlig diskussion i seminarieform
  • presentation av framställda prototyper, skisser, tekniska ritningar och modeller
  • skriftlig uppgift
  • verkstadsomvårdnadstillfällen. 

Komplettering av examinerad studentprestation kan komma att medges. Möjligheten till komplettering bedöms individuellt och beslutas av examinator. Komplettering sker genom de uppgifter som examinator bestämmer och inom angiven tidsram.

Frånvaro vid examinerande moment kan komma att ersättas med annan examinationsform efter examinators bedömning.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Studenterna ges möjlighet att utvärdera kursen anonymt i samband med kursens slut. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Kostnader för studentens egna projekt bekostas av studenten.

Kostnader för resor och studiebesök kan tillkomma.