Medicinsk bedömning och diagnostisering vid onkologiska tillstånd
Medical Assessment and diagnosis in oncological conditions
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ingår i Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot onkologisk vård, 60 högskolepoäng.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För tillträde till specialistsjuksköterskeprogrammet krävs utöver grundläggande behörighet:
Nordisk legitimation som sjuksköterska
Ett års yrkeserfarenhet som sjuksköterska
Avlagd kandidatexamen i omvårdnad eller motsvarande
Svenska B och engelska A på gymnasienivå eller motsvarande
Innehåll
Anatomi och fysiologi
Diskrimineringsgrunder
Patofysiologi
Akuta onkologiska tillstånd
Fysikaliska undersökningar och bedömningar relaterade till onkologiska tillstånd
Symtommodeller
Vårddokumentation av symtom och tecken
Mål
Kunskap och förståelse
- redogöra för kliniska bedömningsmetoder av patientens symtom och kliniska tecken vid onkologiska tillstånd samt motivera val av bedömningsmetod
- beskriva och analysera kliniska tecken och resultat från fysikaliska undersökningar vid onkologiska tillstånd
- redogöra för anatomi och fysiologi i relation till kliniska bedömningsmetoder vid onkologiska tillstånd
- redogöra för patofysiologiska processer vid onkologiska tillstånd
Färdigheter och förmåga
- välja ut och tillämpa metoder för att initiera, genomföra, analysera och dokumentera bedömningar av symtom och tecken hos patienter med onkologiska tillstånd
- genomföra fysikaliska undersökningar, värdera resultatet av genomförd undersökning samt besluta om vidare vård
- söka, välja ut och sammanställa forskningsresultat som berör vårddokumentation av patienters symtom och tecken vid onkologiska tillstånd
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt värdera vårddokumentation inom onkologisk vård utifrån ett personcentrerat förhållningssätt
- analysera hur vårddokumentation inom onkologisk vård speglar människors förutsättningar för jämlik vård i relation till hållbar utveckling
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Föreläsning
seminarium
workshop
arbete i grupp
självstudier
färdighetsträning på kliniskt träningscentrum (KTC) Verksamhetsintegrerat lärande i form av auskultationer (VIL)
Examinationsformer
Examination sker i form av:
Individuell webtentamen: (2 hp)
* Individuell skriftlig inlämningsuppgift: Auskultationer (2 hp)
* Individuell skriftlig inlämningsuppgift: Personcentrerad vårddokumentation (2,5 hp)
Demonstration: (1 hp)
* Student kan ges möjlighet att komplettera inlämnad uppgift
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och bifalla som det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap §22).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
Antal examinationstillfällen på moment på kliniskt träningscentrum är begränsade till fem tillfällen. Antal provtillfällen är begränsade till två vid verksamhetsförlagd utbildning.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Kursvärdering sker skriftligt samt muntligt i dialog med studenterna. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomför värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
I det fall en kurs upphört eller genomgått stora förändringar ska studenten i normalfallet garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning.
För krav gällande klädsel och hygien hänvisas till Vårdhandboken/klädregler http://www.vardhandboken.se/Texter/Basala-hygienrutiner-och-kladregler/Oversikt/