Mänskliga aspekter på programvaruteknik
Behavioral Software Engineering
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen kan ingå i följande program:
- Software Engineering and Management masterprogram (N2SOF)
- Computer Science, Master's Programme (N2COS)
- Game Design & Technology masterprogram (N2GDT)
Kursen ges även som fristående kurs vid Göteborgs Universitet.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
- Kandidatexamen i Programvaruteknik, Datavetenskap eller motsvarande,
- 7,5hp avklarad projektkurs i programvaruutveckling eller liknande
Följande kunskapsnivå i Engelska krävs; Engelska 6/Engelska B eller motsvarande från ett erkänt internationellt test, t.ex. TOELF, IELTS.
Innehåll
Kursen baseras på ett antal moduler som behandlar:
- Introduktion till BSE
- Individ: Personlighet och kognitiva partiskheter
- Individ: Motivation och attityder
- Individ: Upplevelse och emotioner
- Individ: Personlig hållbarhet
- Grupp: Normer och kreativitet
- Grupp: Sociala faktorer och gruppdynamik
- Organisation: Politik, lycka och frihet
- Organisation: Kön, etik och hållbarhet
- Forskningsmetoder: Etnografi, Intervjustudier, Reflexivitet
- Sammanfattning: Implikationer av BSE och framtida forskning/praktik
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Förklara varför mänskliga och sociala faktorer är centrala för att lyckas i programvaruutveckling (SE),
- Beskriva riskerna med att fokusera huvudsakligen på teknik inom SE,
- Förklara vad Behavioural Software Engineering (BSE) är och hur det relaterar till närliggande områden och metoder/ramverk,
- Beskriva olika nivåer där BSE kan analyseras såsom individuell, grupp och organisation samt hur dessa interagerar,
- Beskriva viktiga kognitiva "biases" och hur de påverkar utvecklare,
- Förklara modeller för gruppers utveckling och mognad och hur dessa relaterar till BSE,
- Ge en översikt över den senaste empiriska forskningen inom BSE.
Färdigheter och förmåga
- Analysera varför en SE förbättring, som tex införandet av ett nytt verktyg, lyckas (eller inte) från ett BSE-perspektiv,
- Diagnosticera progamvaru-team och deras utveckling/mognad,
- Föreslå förbättringar i hur ett SE team arbetar baserat på en BSE analys,
- Identifiera kognitiva "biases" som påverkar en utvecklare eller ett team,
- Designa en studie med forskningsmetoder som är typiska inom BSE.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Utvärdera orsaker till varför programvaruprojekt misslyckas och reflektera över om det beror på tekniska eller beteende-relaterade faktorer,
- Bedöma och diskutera etiska samt hållbarhets-aspekter på programvaruutveckling
både vad gäller individen och samhället.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Kursen ges i form av ett antal moduler som kombinerar föreläsningar, diskussioner och praktiskt arbete med övningar i små grupper. Övningarna innehåller både teoretiska och praktiska delar. En individuell, skriftlig tentamen är det sista elementet i kursen.
Examinationsformer
Individuella samt grupp-baserade laborationer är ena delen av examinationen och en avslutande, individuell skriftlig tentamen den andra delen.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet
Betyg
Delkurser
- **Inlämningsuppgifter**, 4,5 hp
Betygsskala: Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3) och Underkänd (U) - Skriftlig salstentamen, 3 hp
Betygsskala: Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3) och Underkänd (U)
På kursen ges något av betygen Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3) och Underkänd (U).
För att få godkänt på kursen måste samtliga obligatoriska moment vara godkända. För att få ett högre betyg än godkänt så krävs ett högre viktat genomsnitt på de obligatoriska momenten.
Kursvärdering
Kursen utvärderas genom möten, både under och efter kursen, mellan lärare och studentrepresentanter. Ett anonymt skriftligt frågeformulär skickas även ut till studenterna efter kursens slut. Resultaten av utvärderingarna används för att förbättra kursinnehållet och som indikation till vilka delar som skulle kunna läggas till, tas bort, förbättras eller ändras.
Övriga föreskrifter
Kursen är samläst med Chalmers.