Kursplan

Människa-datorinteraktion

Human-Computer Interaction

Kurs
DIT096
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer (Format: GU 20XX/XXXX)
GU 2024/2323
Ikraftträdandedatum
2025-03-15
Beslutsdatum
2024-11-19
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för data- och informationsteknik

Betygsskala

Fyrgradig skala, sifferbetyg

Kursens moduler

Skriftlig salstentamen, 4,5
Projekt, 3

Inplacering

Kursen är obligatorisk inom Software Engineering and Management, kandidatprogram (N1SOF).

Kursen kan också ingå i följande program:

  1. Datavetenskap, kandidatprogram (N1COS)
  2. Software Engineering and Management, masterprogram (N2SOF)
  3. Applied Data Science, masterprogram (N2ADS)

Kursen ges även som fristående kurs vid Göteborgs Universitet.

Huvudområde med fördjupning

ITCDA Computer Science-Interaction Design - G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
ITIDE Interaktionsdesign - G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För att vara behörig till kursen ska studenten ha avklarat 7,5 hp programmering (t.ex. DIT009 Grundläggande programmering eller DIT044 Objektorienterad programmering, eller motsvarande).

Följande kunskapsnivå i Engelska krävs; Engelska 6/Engelska B eller motsvarande från ett erkänt internationellt test, t.ex. TOELF, IELTS.

Innehåll

Människa-datorinteraktion (MDI) är ett ämnesområde som handlar om design, utvärdering och implementering av interaktiva system och att studera fenomen kring dessa. Målet i kursen är att skapa erfarenhet kring de viktigaste faserna i användarcentrerad design:

  • förstå sammanhang för att analysera användning,
  • skapa krav,
  • generera flera designlösningar och
  • utvärdera prototyper med användare.

Kursen består av både teoretiska och praktiska delar, och studenterna lär sig om de olika stegen i designprocessen och relevanta metoder för att designa för användare. Kursen täcker ett brett område kring utformning av interaktiva system, som inkluderar olika typer av gränssnitt och interaktionsmodalitet. Kursen förbereder studenterna för samarbeten i en tvärvetenskaplig miljö med specialister inom design och kognitionsvetenskap

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Beskriva faser i designprocessen
  • Beskriva metoder för utveckling och utvärdering av människa-datorinteraktion
  • Beskriva likheter och skillnader i design för olika användargrupper
  • Beskriva överväganden för att involvera användare i designprocessen
  • Förstå människa-datorinteraktions (MDIs) roll i mjukvaruutvecklingsprocessen och inom data- och informationsteknik

Färdigheter och förmåga

  • Designa gränssnitt för vissa användargrupper
  • Ändra designmetoder för att passa användarnas kontext och behov
  • Undersöka och beskriva användarnas behov och krav
  • Inkludera etiska frågor i designprocessen och anpassa processen för etiska behov

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Analysera design utifrån användarnas behov
  • Göra en välgrundad utvärdering av de etiska och samhälleliga konsekvenserna av en design
  • Kritisera design och designprocesser med avseende på användarnas behov

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursen består av föreläsningar, övningar, ett projekt och en skriftlig salstentamen. Övningarna och projektet genomförs i grupper.

Undervisningsspråk: engelska

Examinationsformer

Kursen examineras genom två moduler, nämligen:

  • Skritlig salstentamen, 4.5 hp (U, 3,4,5)
  • Projekt, 3 hp (Godkänt, Underkänt)

För att bli godkänd på kursen krävs att båda modulerna är godkända. Betyget för hela kursen avgörs av tentamen.


Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet

Betyg

Delkurser

  1. Skriftlig salstentamen, 4,5 hp
    Betygsskala: Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3) och Underkänd (U)
  2. Projekt, 3 hp
    Betygsskala: Godkänd (G) och Underkänd (U)

På kursen ges något av betygen Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3) och Underkänd (U).

För att bli godkänd på kursen krävs att båda modulerna är godkända. Betyget för hela kursen avgörs av den skriftliga salstentamen.

Kursvärdering

Kursen utvärderas genom möten, både under och efter kursen, mellan lärare och studentrepresentanter. Ett anonymt skriftligt frågeformulär skickas även ut till studenterna efter kursens slut. Resultaten av utvärderingarna används för att förbättra kursinnehållet och som indikation till vilka delar som skulle kunna läggas till, tas bort, förbättras eller ändras.

Övriga föreskrifter

Kursen är samläst med Chalmers.

Kursen ersätter kursen DIT095, 7,5 hp. Den här kursen kan inte ingå i en examen som innehåller DIT095. Den kan inte heller ingå i en examen som bygger på en annan examen där DIT095 ingår.