Utbildningsplan

Internationellt masterprogram i informationsteknologi och lärande

International Master's Programme in Information Technology and Learning

Program
S2IOL
120 högskolepoäng (hp)

Om utbildningsplanen

Giltig fr.o.m.
Hösttermin 2026
Diarienummer
GU 2024/2977
Ikraftträdandedatum
2025-10-14
Beslutsdatum
2025-06-12
Gäller från termin
Höstterminen 2026
Beslutsfattare
Utbildningsvetenskapliga fakultetsstyrelsen
Medverkande institution

lnstitutionen för tillämpad informationsteknologi

Startar på grundnivå och slutar på avancerad nivå
Nej

Syfte

Programmet syftar till att studenten ska få kunskaper om analys, utveckling och forskning kring informationsteknologi för lärande och utbildning i organisationer, företag och utbildningsinstitutioner. Programmet erbjuder därför teoretiska verktyg och perspektiv för att analysera lärande och kommunikation i relation till digitala teknologier, praktiska färdigheter i analysmetoder, design och vetenskaplig forskning om lärande och kommunikation i digitala miljöer, erfarenheter av kollaborativt projektarbete samt utnyttjande av digitala presentationsformat.

Behörighetskrav

För antagning till programmet krävs avlagd kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng ellermotsvarande examen. Dessutom måste sökande visa kunskaper i engelska: Engelska 6 / Engelska B frånsvenska gymnasiet eller motsvarande nivå av ett internationellt erkänt test, till exempel TOEFL, IELTS,alternativt kandidatexamen från utbildning genomförd på engelska.

Innehåll

Det internationella masterprogrammet i informationsteknologi och
lärande är tvåårigt och baserat på heltidsstudier (120hp). De obligatoriska kurserna som läses inomprogrammet är fördelade över två olika huvudområden: Pedagogik med inriktning motlärande, kommunikation och informationsteknologi, samt Tillämpad IT med inriktning mot lärande ochkommunikation. De obligatoriska kurserna i respektive huvudområde är:


Pedagogik, inriktning lärande, kommunikation och informationsteknologi:

  • Teknologi, kunskap och lärande: en introduktion, 15 hp
  • Literacies i en digital värld, 15 hp

Tillämpad IT med inriktning mot lärande och kommunikation:

  • Tillämpade forskningsmetoder och design för informationsteknik och lärande, 15 hp
  • Digitala redskap för kommunikation och lärande, 15 hp

Förutom dessa kurser ingår även en obligatorisk masteruppsats (30hp) samt valfria kurser om 30 hp. Alla studenter erbjuds två valbara kurser med platsgaranti men har också möjlighet att välja valfria kurser sommotsvarar dessa poäng.
Efter godkänd utbildning väljer studenten själv vilket huvudområde som man önskar ta ut examen i.

Programmet är organiserat i sju separata kurser varav fem är obligatoriska och två valbara, vilkakan ersättas med annan valfri kurs.


År 1:
Teknologi, kunskap och lärande: en introduktion, 15 hp
Literacies i en digital värld ,15 hp
Tillämpade forskningsmetoder och design för informationsteknik och lärande, 15 hp
Digitala redskap för kommunikation och lärande, 15 hp


År 2:
Valbar kurs, 15hp (alternativt 7,5 + 7,5 hp)
Valbar kurs, 15hp (alternativt 7,5 + 7,5 hp)
Masteruppsats 30 hp

Mål

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor iförhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständigheteller för forsknings- och utvecklingsarbete.

Generella mål för masterexamen

Kunskap och förståelse

För masterexamen ska studenten

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inomområdet som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt iaktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och 
  • visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

*Färdighet*och förmåga

För masterexamen ska studenten

  • visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hanterakomplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information, 
  • visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planeraoch med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenombidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
  • visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöraför och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa idialog med olika grupper, och 
  • visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för attsjälvständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.


Värderingsförmåga och förhållningssätt

För masterexamen ska studenten

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevantavetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt 
  • visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete, 
  • visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människorsansvar för hur den används, och visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att taansvar för sin kunskapsutveckling

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande av tidigare studier: Möjligheten att tillgodoräkna tidigare studier som en del av detinternationella masterprogrammet inom informationsteknologi och lärande beslutas av Institutionen förpedagogik, kommunikation och lärande. Uppföljning och utvärdering av programmet sker i enlighet medgällande Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning vid Göteborgs universitet.Utvärdering är en del av kurserna inom programmet och ska vara vägledande för pågående kurser och förframtida kursutveckling. I relation till den avslutande masteruppsatsen utvärderas programmet i sin helhetoch resultaten diskuteras med studenterna. Resultaten av utvärderingarna kommuniceras medstudenterna både i pågående och efterföljande kurser. Undervisningen sker på engelska.

Uppföljning och utvärdering av programmet sker i enlighet med gällande Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning vid Göteborgs universitet.

Platsgaranti

Studenter antagna till programmet är garanterade plats i programkurserna vilket inkluderar de valbarakurser som erbjuds år två (2). Programmet kan dock inte garantera att studenten får sitt förstahandsval ivalbara kurser i de kurser som erbjuds vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande ellervid Institutionen för tillämpad informationsteknologi.