Konsthantverk och design: historia och framtid 1
Craft and Design Histories and Futures 1
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen är en programkurs som ges termin 1.
Kursen ingår i följande program: Konstnärligt kandidatprogram i Crafting Futures 180 hp (K1CRF), Konstnärligt kandidatprogram i Metallgestaltning 180 hp (K1MGG), Konstnärligt kandidatprogram i möbeldesign, med inriktning trä 180 hp (K1MDT).
Huvudområde med fördjupning
Behörighet
Innehåll
Målet med kursen är att utveckla verktyg för att orientera design- och hantverkspraktiker i relation till konstnärliga, sociala, etiska, tekniska och miljömässiga frågor. Kursen tar ett tematiskt grepp på historien och fokuserar på hur specifika frågor har utvecklats över tid och manifesterats i materialbaserade praktiker.
Innehållet som tas upp under kursen tillämpas genom övningar i att hitta och analysera texter, bilder och objekt. Studenterna reflekterar över det akademiska seminarieformatet som ett verktyg för att generera kunskap och insikter för konstnärliga praktiker. Studenterna introduceras också till användningen av referenssystem och grunderna i akademisk hederlighet.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
- redogöra för hur historisk forskning kan användas av samtida hantverks- och designutövare
- identifiera centrala teman i hantverks- och designhistorien som relaterar till konstnärliga, sociala, etiska, teknologiska och miljömässiga frågor
- förklara innebörden av akademisk integritet och syftet med att använda referenssystem i en akademisk kontext
Kompetens och färdigheter
- använda biblioteksdatabaser för att hitta texter, bilder och objekt relaterade till specifika teman inom hantverks- och designhistorien
- tolka objekt i relation till konstnärliga, sociala, etiska, teknologiska och miljömässiga frågor
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över det akademiska seminariet som ett verktyg för att generera kunskap
- föreslå sätt på vilka hantverks- eller designpraktiker kan utvecklas i framtiden, med hänvisning till historiska fenomen.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen sker i form av seminarier.
Studenterna kommer att arbeta självständigt och i grupp för att utforska de teman som introduceras under kursen.
Kursens undervisningsspråk är engelska.
Examinationsformer
Lärandemålen examineras genom:
- muntliga bidrag till seminariediskussioner
- inlämning och presentation av en objektsanalys.
Komplettering av examinerad studentprestation kan komma att medges. Möjligheten till komplettering bedöms individuellt och beslutas av examinator. Komplettering sker genom de uppgifter som examinator bestämmer och inom angiven tidsram.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Studenterna ges möjlighet att utvärdera kursen anonymt i samband med kursens slut. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.