Konst- och kulturteori 4
Art and cultural theory 4
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen är en programkurs som ges termin 4.
Kursen ingår i Konstnärligt kandidatprogram i fri konst 180 hp (K1FRI).
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
Godkända kurser
- Konst- och kulturteori 1, 7,5 hp (FRGAC1)
- Konst- och kulturteori 2, 7,5hp (FRGAC2).
Innehåll
Kursen har ett övergripande fokus på kritiska aspekter av konstens offentligheter och stödjer studenten i att reflektera över sitt konstnärliga arbete. I kursen behandlas förhållandet mellan estetiska, etiska, epistemologiska och politiska aspekter av konstnärligt arbete. Studenten introduceras också till området konstnärlig forskning och utvecklar sin kritiska reflektion över sin egen konstnärliga undersökning, dess metoder och resultat. Som en del av kursens övning i konstnärlig forskning skriver studenten en essä som utgår från det egna konstnärliga arbetet.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
- diskutera förhållandet mellan olika kritiska aspekter av konstnärligt arbete
Färdigheter och förmåga
- analysera form, teknik och innehåll i ett eget verk i förhållande till en given offentlig kontext
- diskutera ett eget offentligt presenterat verk i förhållande till en kritisk aspekt av vår tids offentlighet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att arbeta konstnärligt i olika offentliga kontexter
- kritiskt värdera egna och andras texter med utgångspunkt i frågor om konst och offentlighet.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Kursen består av föreläsningar, seminarier, workshops samt handledning individuellt och i grupp.
Undervisningsspråket är svenska och engelska. Undervisningsspråket kan till stor del komma att vara engelska om utbytesstudenter deltar i kursen.
Examinationsformer
Lärandemålen examineras genom
- skriftligt och muntligt i kritikseminarier
- skriftligt genom inlämningsuppgift
- muntligt i slutseminarium.
Komplettering av examinerad studentprestation kan komma att medges. Möjligheten till komplettering bedöms individuellt och beslutas av examinator. Komplettering sker genom de uppgifter som examinator bestämmer och inom angiven tidsram.
Frånvaro vid examinerande moment kan komma att ersättas med annan examinationsform efter examinators bedömning.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Studenterna ges möjlighet att utvärdera kursen anonymt i samband med kursens slut. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.