Klinisk teori och praktik 3
Clinical Theory and Practice 3
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen är obligatorisk inom Läkarprogrammet, 360 högskolepoäng och utgör termin 7.
Medverkande institution
Institutionen för medicin
Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
Godkänt betyg Klinisk teori och praktik 1, 30 hp och dessutom ska samtliga kurser placerade före terminskurs 5, enligt läkarprogrammets utbildningsplan, vara godkända. Vidare krävs godkänt betyg på följande kursmoment på kurs Klinisk teorioch praktik 2: VFU motsvarande 8 hp.
Innehåll
Kursen består av teoretiska och praktiska moment inom nedan angivna ämnesområden:
kirurgi (gastrointestinal-, bröst-, endokrin-, hand-, kärl-, plastikkirurgi) inkluderande trauma samt delar av gastroenterologi och hepatologi, ortopedi, urologi, anestesiologi med intensivvård, radiologi/strålskydd samt onkologi.
Kursens koppling till listan över kliniska situationer som en legitimerad läkare självständigt ska kunna handlägga framgår av bilaga 1.
Moment inom professionell utveckling (PU) ingår såsom identifiering av maktförhållanden och normer inom sjukvård samt våld i nära relationer. Kursen innehåller fortsatt träning av ledarskap och interprofessionellt samarbete kring akut sjuk patient i simulerad miljö samt progression i vetenskap såsom kliniska studiers relevans och applicerbarhet i kliniskt arbete.
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) ingår med placeringar inom de olika kliniska ämnena samt primärvård.
Mål
Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska studenten utifrån de centrala kliniska situationerna inom kursens ämnesområden kunna:
- redogöra för kirurgiska sjukdomar och skador avseende epidemiologi, etiologi, patogenes, patofysiologi, diagnostik och behandling
- redogöra för rörelseorganens sjukdomar och skador avseende epidemiologi, etiologi, patogenes, patofysiologi, diagnostik och behandling
- redogöra för patofysiologi och behandlingsprinciper för svikt i vitala funktioner, samt principerna för olika anestesiformer, dess ändamålsenlighet vid olika anestesiformer och dess ändamålsenlighet vid olika kliniska situationer, peri-operativ behandling och stabilisering av patientens vitala funktioner
- redogöra för och diskutera användning av radiologiska/bilddiagnostiska metoderför diagnostik och behandling för de vanligaste symptom- och sjukdomsgrupperna inom de kirurgiska disciplinerna
- redogöra för principer för farmakologisk behandling och strålbehandling vid cancersjukdom, i såväl kurativ som palliativ fas
- redogöra för akut och kronisk smärtas patofysiologi och behandlingsprinciper
- redogöra för hur preventiva åtgärder kan påverka risken för sjukdom inom kursens ämnesområden
- redogöra för möjligheterna med palliativ vård vid obotlig, progredierande, livshotande sjukdom
- översiktligt beskriva och förklara grundläggande begrepp gällande våld och våldsbrott, riskfaktorer för våld och våldsbrott samt våld mot särskilt utsatta grupper, inklusive hur hälsan kan påverkas hos den som utsätts för våld
Efter godkänd kurs inom kursens ämnesområden ska studenten kunna:
- redogöra för epidemiologiska aspekter för de vanligaste cancersjukdomarna i Sverige samt bakgrunder till olikheter i tumörsjukdomars incidens globalt och över tid
- redogöra för tillämpning av screeningprogram för kirurgisk och onkologisk sjukdom
- redogöra för olika typer av kliniska studier
- redogöra för basala begrepp för bedömning av kliniska studier som olika typer av bias, intern validitet, extern validitet och klinisk relevans
- redogöra för begreppen evidens och rekommendation
Färdigheter och förmåga
Efter godkänd kurs ska studenten utifrån de centrala kliniska situationerna inom kursens ämnesområden kunna:
- självständigt omvärdera arbetsdiagnoser vid ny relevant information tillsammans med handledare i simulerad miljö leda ett interprofessionellt samarbete kring en akut svårt sjuk patient och på ett professionellt sätt förmedla svåra besked till patient
- självständigt utföra intravenös, subkutan injektion, sätta venös infart, anlägga förband och gips samt utföra ledpunktion i simulerad miljö
- under handledning utföra lokalbedövning i huden, sätta och avlägsna hudsuturer, etablera fri luftväg och i klinisk miljö eller simulering utföra prokto-/rektoskopi samt anlägga urinvägskateter
- under handledning samarbeta kring en patient med kollegor och övrig personal inom hälso- och sjukvården
- initialt handlägga patienter med mindre och större trauma
- initialt bedöma patienter med vanliga och icke-allvarliga sjukdomar i rörelseorgan i primärvården
- göra en preliminär bedömning av vårdnivån i utredning och behandling av patienter med vanliga och icke-allvarliga sjukdomar i rörelseorganen i primärvården
- utföra systematisk granskning och preliminär bedömning av de vanligaste basala och akuta radiologiska undersökningarna
- tillsammans med handledare identifiera risker i samband med administration av jodkontrastmedel vid radiologiska undersökningar
- självständigt handlägga en okomplicerad sårskada med yrkesmässig skicklighet
Efter godkänd kurs inom kursens ämnesområden ska studenten kunna:
- tillämpa ett personcentrerat arbetssätt för att inhämta en strukturerad anamnes och genomföra ett kliniskt relevant status anpassat efter den aktuella situationen samt sammanställa och skriftligt dokumentera patientmötet
- utifrån anamnes och status prioritera arbetsdiagnos bland relevanta differentialdiagnoser och i samråd med patienten upprätta en initial utredningsplan
- hos en patient identifiera riskfaktorer för framtida sjukdom
- diskutera utredningens resultat med patienten och tillsammans med handledare formulera en åtgärdsplan samt genomföra farmakologisk eller icke-farmakologisk behandling i samråd med patienten
- tillsammans med handledare identifiera patienter i behov av akut vård och genomföra ett primärt omhändertagande, inkluderande att upprätta och påbörja en initial behandlingsplan i samråd med patient och/eller anhöriga
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- kritiskt granska en klinisk studie
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter godkänd kurs inom kursens ämnesområden ska studenten kunna:
- reflektera över grundprinciperna för att bedöma kliniska studiers relevans och applicerbarhet i kliniskt arbete
- reflektera över strategier som främjar ett professionellt arbetssätt, självständigt såväl som i team, samt ge exempel på hur man etablerar förtroendefulla relationer till patienter, anhöriga och medarbetare
- identifiera, analysera och värdera etiska och medicinska aspekter avseendebegränsningar i diagnostik och behandling
- identifiera, analysera och diskutera situationer där exempelvis genus, ålder samt etnicitet kan spela roll för tillgänglighet till vård, bemötande, diagnostik och behandling inom kursens ämnesområden
- identifiera och diskutera kring maktförhållanden och normer inom sjukvården, inklusive sin egen nuvarande och kommande makt och påverkansmöjligheter
- reflektera kring vilka utmaningar som icke-normföljande patienter, anhöriga, läkare och annan vårdpersonal kan ställas för i vården
- uppvisa ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter, anhöriga och medarbetare
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen sker i form av:
- föreläsningar
- teambaserat lärande (TBL)
- seminarier
- fallpresentationer/diskussioner
- gruppövningar
- färdighetsträning (i klinisk och simulerad miljö)
- simuleringsövningar
- självstudier
- VFU
Under VFU tränar studenten sin färdighet att utföra för läkare centrala professionella aktiviteter och får återkoppling på dessa moment enligt modellen för ”EntrustableProfessional Activites” (EPA).
Undervisningsspråk: svenska
Viss undervisning på engelska kan förekomma.
Examinationsformer
Kursen examineras genom följande moment:
- seminarier (1,5 hp)
- webbtest (1,5 hp)
- VFU inklusive simuleringsövningar (totalt 18 hp)
- VFU block 1 Kirurgi (3,5 hp)
- VFU block 2 Anestesi och akut simulering (3,5 hp)
- VFU block 3 Urologi, hand-, plastik-, kärl- och endokrinkirurgi (3,5 hp)
- VFU block 4 Ortopedi, allmänmedicin, onkologi och radiologi (6,5 hp)
- VFU generisk lärandemål (1 hp) - seminarier och examinationsportfölj i professionell utveckling (1hp)
- en praktisk tentamen i simulerad miljö (1,5 hp)
- en skriftlig tentamen (6,5 hp)
För godkänd VFU krävs obligatorisk närvaro samt genomförda moment enligt e-portfölj för professionella aktiviteter (EPA).
Eventuell frånvaro vid obligatoriskt moment innebär att momentet eller delar av momentet måste genomföras vid senare tillfälle. Detta ska ske så snart det är möjligt efter överenskommelse med terminsansvarig lärare.
Antalet examinationstillfällen vid verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är begränsadtill två (2) tillfällen.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt att det föreligger en påtaglig risk att studenten kan komma att skada sig själv eller någon annan person fysiskt eller psykiskt eller att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. Orsaken till att den verksamhetsförlagda utbildningen avbryts på detta sätta ska dokumenteras och en individuell handlingsplan upprättas där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle. Student som underkänts i den praktiska delen (VFU) har möjlighet att genomgå kursen ytterligare en (1) gång.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF). I de fall antalet tillfällen för praktik, VFU eller motsvarande utbildningsperioder är begränsat till två, kan student begära byte av examinator efter första examinationstillfället.
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och VFU gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Kursvärdering sker under pågående kurs i form av kursnämnd där kursens förtroendevalda diskuterar med kursledningens representant/er. Protokollet publiceras på Göteborgs universitets läroplattform. Skriftlig kursvärdering sker efter kursens första halva och igen efter kursens slut med hjälp av kursvärderingsenkät. En sammanställning av respektive kursutvärdering publiceras på läroplattformen och ligger till grund för utveckling av kursen.
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
VFU kan ske utanför Göteborgsområdet vilket kan medföra kostnader för studenten.
VFU kan ske på kvälls-, natt- och helgtid.
Vid VFU kan vissa enheter kräva att studenten ska kunna uppvisa utdrag ur belastningsregistret. Det är därför viktigt att studenterna alltid har ett giltigt utdrag som kan visas upp vid anmodan. Inom vissa verksamheter kan ID- kontroll av studerande förekomma.
Vid VFU gäller Västra Götalandsregionens och Region Hallands bestämmelser för tystnadsplikt och sekretess.
Vid VFU följs respektive verksamhets vårdhygieniska rutiner.
Inslag av distans/nätundervisning förutsätter tillgång till dator, webbkamera och uppkoppling.
Bilaga 1 – Kliniska situationer
Läkarprogrammet har definierat ett antal (ca 100) kliniska situationer som en nylegitimerad läkare kommer att möta och därför förväntas kunna handlägga. Nedanstående situationer är ett urval som är vanligt förekommande inom kursens ämnesområden. De kliniska situationerna är definierade för att studenten skall veta inom vilka områden examinationen sker. Studenten skall för nedanstående kliniska situationer kunna redogöra för patofysiologiska mekanismer och klinisk bild, samt beskriva och motivera omhändertagande, inkluderande utredning, behandling och relevanta differentialdiagnoser.
Andningssvårigheter
Avvikande diagnostiska och accidentella fynd
Blod i avföring
Blod i urinen/proteinuri
Blodiga kräkningar
Bränn- och köldskador
Buksmärta
Chock
Diarré
Drunkningstillbud/drunkning
Elolyckor
Feber
Flytningar (kvinnor/män)
Frakturer
Främmande kropp
Förgiftningar
Förändrad vätske- och elektrolytbalans
Förändrade avföringsvanor
Halsbränna/sura uppstötningar
Illamående och kräkningar
Känslighet för infektioner
Långvarig smärta/värk
Ont i ryggen/nacke/skuldra
Palpabla resistenser
Psykiska effekter av trauma
Screening
Sexuell olust/dysfunktion
Smärta vid avföring
Smärtande och/eller svullen led/leder
Stick och bett
Sveda/sår/klåda i underlivet
Svimning
Svullen buk
Sväljningssvårigheter
Sår/sårskador
Testikelsmärta/testikelsvullnad
Trauma (högenergi)
Trauma (lågenergi)
Trötthet
Törst/uttorkning
Vattenkastningsbesvär/anuri
Viktminskning
Våld/misshandel
Vård i livets slutskede
Övervikt/fetma