Kursplan

Integritetsskydd för personuppgifter

Data Privacy

Kurs
DIT117
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer (Format: GU 20XX/XXXX)
GU 2024/2323
Ikraftträdandedatum
2025-03-15
Beslutsdatum
2024-11-20
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för data- och informationsteknik

Betygsskala

Fyrgradig skala, sifferbetyg

Kursens moduler

Inlämningsuppgifter , 3
Skriftlig salstentamen , 4,5

Inplacering

Kursen kan ingå i följande program:

  1. Computer Science, mastersprogram (N2COS)
  2. Applied Data Science, mastersprogram (N2ADS)
  3. Software Engineering and Management,mastersprogram (N2SOF)

Huvudområde med fördjupning

ITDVA Datavetenskap - A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
ITADS Data Science - A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

90 högskolepoäng i kurser inom datavetenskap och/eller matematik eller motsvarande.

Bland dessa kurser ska studenten ha:

  • 5.0 hp i matematisk analys
  • 7.5 hp i Statistiska metoder för datavetenskap (DIT863) eller motsvarande
  • 7.5 hp i en kurs i funktionell programmering (DIT143) eller programmering med Python (MVG301), eller motsvarande

Innehåll

I en tid där data är en av våra mest värdefulla tillgångar har dataskydd blivit en grundläggande del av teknologin. Denna kurs utforskar de grundläggande principerna, teknologierna och praktiska tekniker som krävs för att skydda personlig information i datadrivna miljöer. Genom en kombination av teoretiska kunskaper och praktiska uppgifter ger kursen studenterna de verktyg de behöver för att både förstå och effektivt implementera åtgärder för dataskydd, särskilt i sammanhang där anonymisering och sekretessgarantier är kritiska.

Kursen är uppdelad i två delkurser: teori och uppgifter.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Sammanfatta principerna bakom integritetslagar som GDPR.
  • Identifiera utmaningar vid datadelning med fokus på att bevara integritet, inklusive anonymiseringstekniker och deras sårbarheter.
  • Redogöra för teoretiska grunderna för Differential Privacy (DP) och dess egenskaper.
  • Utveckla praktiska system och verktyg för att implementera DP.
  • Använda algoritmer för syntetiska data och beskriva deras utmaningar, integritetsgarantier och användbarhet.- 

Färdigheter och förmåga

  • Kritisk analysera integritetsrisker i datadelningsscenarier och utvärdera styrkor och svagheter hos anonymiseringstekniker och DP.
  • Designa och implementera system som använder DP-tekniker.
  • Testa DP-mekanismer och utvärdera deras statistiska tillförlitlighet med hjälp av etablerade metoder.
  • Generera syntetiska data och förstå avvägningen mellan datanytta och integritetsgarantier.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Utveckla ett kritiskt förhållningssätt till att bedöma integritetsbevarande system och ramverk, med hänsyn till avvägningar mellan nytta och integritet.
  • Vara kapabel att fatta välgrundade beslut om valet av integritetsbevarande tekniker baserat på kontext, med beaktande av både teoretiska garantier och praktiska begränsningar hos mekanismer som k-anonymitet och differential privacy.
  • Reflektera över de etiska implikationerna av dataintegritet och anpassa sina lösningar till rättsliga ramverk som GDPR, vilket underlättar efterlevnad i verkliga scenarier.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursen kommer främst att genomföras genom traditionella föreläsningar och stödaktiviteter som mottagningstider för att hjälpa studenterna med uppgifterna.

Studenter förväntas:

Delta i föreläsningar för att förstå kärnämnen, delta i eventuella diskussioner eller aktiviteter under lektionerna, samt slutföra uppgifter.

Deltagande i föreläsningar är starkt rekommenderat för att fullt ut förstå materialet, även om det kanske inte är obligatoriskt.

Uppgifterna kommer att vara obligatoriska och är avgörande för att visa förmågan att tillämpa den inhämtade kunskapen.

Undervisningsspråk: engelska

Examinationsformer

Kursen kommer att bedömas genom två huvudkomponenter:

Tentamen: En skriftlig tentamen kommer att genomföras i slutet av kursen – detta är den huvudsakliga examinationen. Tentamen kommer att omfatta både förståelse och tillämpning av de koncept som ges i kursen. Uppgifter: Under kursens gång måste studenterna genomföra en serie obligatoriska uppgifter som bedöms med godkänd eller underkänd.


Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

Delkurser

  1. Skriftlig salstentamen, 4,5 hp
    Betygsskala: Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3) och Underkänd (U)
  2. Inlämningsuppgifter, 3 hp
    Betygsskala: Godkänd (G) och Underkänd (U) 

På kursen ges något av betygen Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3) och Underkänd (U).

Slutbetyget för kursen är betyget på den skriftliga tentamen.

Kursvärdering

Kursen utvärderas genom möten, både under och efter kursen, mellan lärare och studentrepresentanter. Ett anonymt skriftligt frågeformulär skickas även ut till studenterna efter kursens slut. Resultaten av utvärderingarna används för att förbättra kursinnehållet och som indikation till vilka delar som skulle kunna läggas till, tas bort, förbättras eller ändras.

Övriga föreskrifter

Kursen är samläst med Chalmers.