Infrastruktur
Infrastructure
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen är en obligatorisk kurs i Digitalt ledarskap masterprogram (N2DGL).
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
Kandidatexamen 180 hp inklusive examensarbete (självständigt arbete) om minst 15 hp eller motsvarande.
Engelska 6/Engelska B eller motsvarande.
Innehåll
Kursen utvecklar studenternas kunskaper om den sociotekniska infrastrukturens roll i digitaliseringen av samhället, tjänster och produkter. Kursen fokuserar särskilt på hur sådana digitala infrastrukturer skapar både möjligheter och begränsningar, vilket leder till både förväntade och oväntade konsekvenser. Genom kursen kommer också studenterna utveckla sin förmåga att utforma och utforska användningen av digital infrastruktur.
Kursen är teoretiskt förankrad i flera områden, inklusive men inte begränsat till informationssystem och design. Inom ramen för kursen ges också gästföreläsningar om utveckling av digital infrastruktur.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1. förklara centrala teorier och begrepp inom digital infrastruktur;
2. beskriva metoder för analys och design av digital infrastruktur;
Färdigheter och förmåga
3. analysera möjligheter och risker med digital infrastruktur;
4. planera för design och användning av digital infrastruktur;
Värderingsförmåga och förhållningssätt
5. diskutera underliggande antaganden och kontextuella parametrar i design av digital infrastruktur;
6. analysera och identifiera utmaningar vid utformning och användning av digital infrastruktur.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier, artikeldiskussioner, och workshop.
Undervisningsspråk: engelska
Examinationsformer
Kursen examineras genom två delar.
Del 1. Artikeldiskussioner och veckovisa uppgifter
Under kursen delas studenterna in i grupper för att delta i artikeldiskussioner. Varje student behöver leda minst en av dessa. Varje veckas läsning examineras i form av veckovisa uppgifter, så som en kort essä och quiz. Dessa uppgifter syftar till att fånga in lärandemål 3-6.
Del 2. Slutexamination
Denna skriftliga tentamen fokuserar på studentens konceptuella förståelse av digital infrastruktur och syftar till att fånga in lärandemål 1, 2, 3 och 5.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U). För att få godkänt på kursen krävs godkänt på kursens båda delar.
Kursvärdering
Efter avslutad kurs ska studenterna ges möjlighet att göra en kursvärdering elektroniskt. Resultatet av kursvärderingen ska göras tillgängligt för studenterna. Vid nästkommande kurstillfälle ska sammanställningen av senast utförda kursvärdering presenteras, inklusive eventuella genomförda eller planerade åtgärder.
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kursen TIA303 Infrastruktur, 7,5 hp.