Kursplan

Infektion och immunologi för receptarier

Infection and immunology for dispensing pharmacists

Kurs
IIR100
Grundnivå
6,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/3616
Ikraftträdandedatum
2025-12-01
Beslutsdatum
2025-10-07
Gäller från termin
Vårterminen 2026
Beslutsfattare
Institutionen för biomedicin

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Skriftlig tentamen, 5,5 högskolepoäng
Obligatoriska moment, 1 högskolepoäng

Inplacering

Kursen ingår i examensfordringarna för receptarieexamen och är inplacerad på termin 2 på receptarieprogrammet. Den är även lämplig att ingå i examensfordringarna för kandidat- eller magisterexamen i farmaci.

Fördjupning: G1F, Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Huvudområde med fördjupning

NNFAA Farmaci - G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För behörighet till kursen krävs att samtliga föregående kurser på termin 1 och 2, eller motsvarande, är genomgångna. För kursen Fysiologi för receptarier 13.5 hp räcker det att delkurserna Kroppens kontrollsystem 4hp och Organsystem och homeostasis 8 hp, eller motsvarande, är genomgångna.

Innehåll

Kursen avser att förmedla kunskap om samspelet mellan mikroorganismer och värd vid hälsa och sjukdom. Kursen ämnar ge förståelse kring vad en infektion är och vad som orsakar en sådan genom att vanliga humanpatogener och de infektioner de är associerade med kommer att genomgås. Ett betydande avsnitt av kursen fokuserar på immunsystemets uppbyggnad och de immunologiska effekter som är riktade mot invaderande mikrober och tumörceller, men även hur immunförsvaret bidrar till inflammation samt hur det kan riktas mot ofarliga saker eller kroppsegna strukturer vid allergi respektive autoimmuna sjukdomar. Kursen inkluderar även hur infektioner kan behandlas och förebyggas, behandling av inflammatoriska tillstånd, immunoterapi vid cancersjukdomar, samt verkningsmekanismer för dessa medicinska behandlingar. Vidare ger kursen kunskap om hur patogener i vissa fall kan undkomma vårt immunförsvar och/eller våra medicinska behandlingar samt vad sådana egenskaper beror på och hur de kan spridas.

Mål

Kunskap och förståelse
• Beskriva vanliga humanpatogener med avseende på uppbyggnad, spridning, virulens, typ av infektioner och symtom, patofysiologiska mekanismer, behandling samt principer för diagnostik
• Beskriva översiktligt normalflorans sammansättning och dess roll för hälsa och sjukdom
• Redogöra utförligt för immunsystemet och barriärsförsvarets komponenter och förklara de olika delarnas funktion och reglering vid försvaret mot cancerceller och olika typer av mikroorganismer samt deras roll vid uppkomst av olika inflammatoriska sjukdomar
• Redogöra för olika klasser av antimikrobiella, antiinflammatoriska och immunmodulerande läkemedel samt vaccin, inklusive principerna och mekanismerna för deras verkan
• Redogöra för orsaker till, och mekanismer för, antimikrobiell resistens

Färdigheter och förmåga
• Utöva basalt mikrobiologiskt arbete samt presentera teori och resultat från laborationer

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• Reflektera över individens och samhällets möjligheter att påverka utvecklingen och
spridningen av antibiotikaresistens

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Föreläsningar
Laboration
Gruppövningar

Undervisningsspråk: svenska
Enstaka undervisningsmoment kan förekomma på engelska.

Examinationsformer

Examination sker i form av:
Skriftlig, individuell salstentamen (5,5 hp)
Obligatoriska moment i form av en laboration och två gruppövningar (1 hp)

För godkänt på den obligatorisk laborationen krävs närvaro och aktivt deltagande i form av att gruppvis genomföra angivna laborationsmoment samt en godkänd redovisning av laborationsresultat. För godkänt på de två obligatoriska gruppövningarna krävs närvaro och aktivt deltagande i form av att man gruppvis kommer fram till och kommunicerar svar på angivna frågor och uppgifter.

Missade/ej godkända obligatoriska gruppövningar kan tas igen vid extra tillfälle i anslutning till kursen eller vid nästa kurstillfälle.

Möjligheterna att ta igen missad/ej godkänd obligatorisk laboration är begränsade och beslutas i samråd med kursledare, men bereds senast till nästa kurstillfälle.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För att uppnå betyget G på kursen krävs godkänt (G) på den skriftliga tentamen samt G på samtliga obligatoriska moment.

För att uppnå betyget VG krävs betyget Väl Godkänt (VG) på den skriftliga tentamen samt G på samtliga obligatoriska moment.

Kursvärdering

Kursvärdering sker genom en skriftlig enkät, samt muntligt i dialog med studenterna. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna och publiceras på studenternas lärplattform, samt redovisas i samband med ny kursomgång.

Övriga föreskrifter

Kursen ersätter IBM240 och kurserna kan inte samtidigt ingå i en examen eller ingå i var sin examen där den ena bygger på den andra.