Hälsa och ohälsa ur ett livscykelperspektiv
Health and illness from a lifecycle perspective
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som en obligatorisk kurs i Sjuksköterskeprogrammet, 180 högskolepoäng.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkända resultat i samtliga kurser från termin 1,
motsvarande 30 högskolepoäng, i sjuksköterskeprogrammet, 180 högskolepoäng.
Förkunskapskravet ska vara uppfyllt senast 6 veckor innan föregående termins slut.
Innehåll
Omvårdnad av barn och ungdom 2 hp:
Barn och ungdomars utveckling
Begrepp inom pediatrisk omvårdnad
Lagar och författningar
Symtom och tecken på ohälsa hos barn och ungdomar
Hållbar utveckling ur ett livscykelperspektiv
Barn och läkemedel
Omvårdnad vid psykisk ohälsa 4 hp:
Begrepp inom psykiatrisk omvårdnad
Patientens upplevelse av symtom och psykisk ohälsa samt dess konsekvenser i dagligt liv utifrån hållbar utveckling
Objektiva tecken på psykisk ohälsa
Psykisk ohälsa ur ett livscykelperspektiv
Patienters och närståendes delaktighet
Läkemedel inom psykiatrisk vård
Lagar och författningar
Omvårdnad av äldre 3 hp:
Begrepp inom geriatrisk omvårdnad
Begrepp inom gerontologi
Begrepp inom geriatrik
Hälsofrämjande och förebyggande insatser vid vård av äldre Ålderism
Hälsosamt åldrande ur ett livscykelperspektiv
Läkemedel och äldre
Riskbedömning och vårdprevention
Palliativ omvårdnad 3,5 hp:
Begrepp inom palliativ vård
Palliativt förhållningssätt
Symtomlindring
Teamarbete
Närstående behov av stöd
Kommunikation
Existentiella frågor inom palliativ vård
Läkemedelsbehandling inom palliativ vård
Livscykelperspektiv 1 hp
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva hur symtom och tecken på ohälsa kan identifieras, bedömas, åtgärdas och utvärderas ur ett livscykelperspektiv
- beskriva betydelsen av dialog med patient och närstående
- förklara hur biologiska, psykologiska, existentiella, sociala och kulturella faktorer påverkar hälsa och ohälsa ur ett livscykelperspektiv
Färdigheter och förmåga
- tillämpa aktuella lagar och författningar relevanta för omvårdnad av barn och ungdom, vid psykisk ohälsa, palliativ vård och omvårdnad av äldre
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sjuksköterskans etiska, moraliska, juridiska ansvar och ställningstagande
- reflektera över det personliga och professionella mötet med patient, närstående och vårdteam
- reflektera över hur vård planeras och genomförs i relation till hållbar utveckling
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisning sker i form av:
Föreläsningar
Grupparbete
Seminarier
Självstudier
Workshop
Examinationsformer
Examination sker genom:
Delkurs Omvårdnad av barn och ungdom:
Muntlig examination omvårdnad av barn och ungdom (2 hp)
Delkurs Omvårdnad vid psykisk ohälsa:
Muntlig examination omvårdnad vid substansbruksyndrom och vid psykos (2 hp)
Muntlig examination omvårdnad vid förstämningssyndrom och suicidprevention (2 hp)
Delkurs Omvårdnad av äldre:
Muntlig examination hälsofrämjande och förebyggande insatser för äldre (1 hp)
Skriftlig individuell inlämningsuppgift Äldre personers olika förutsättningar för hälsa och välbefinnande (2 hp) *
Delkurs Palliativ omvårdnad:
Skriftlig individuell inlämningsuppgift palliativ omvårdnad (2,5 hp) *
Muntlig examination existentiella frågor inom palliativ vård (1 hp)
Kursövergripande examination:
Skriftlig individuell inlämningsuppgift hälsa och ohälsa ur ett livscykelperspektiv 1,0 hp
Student kan ges möjlighet att komplettera inlämnad uppgift. Examinationer märkta med * kan kompletteras.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).
En komplettering ska bygga på samma uppgift som den ursprungliga examinationen. Om en student inte lämnar in komplettering inom utsatt tid ska studenten underkännas på examinationsuppgiften. Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Kursvärdering sker skriftligt samt muntligt i dialog med studenterna. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i normalfallet garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) med utgångspunkt i kursens tidigare upplägg.