Hälsa och ohälsa inom den primära vården
Health and ill health in Clinical training in primary care
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som en obligatorisk kurs i Kompletterande utbildning för sjuksköterskor med utländsk examen från land utanför EU/EES och Schweiz, 90 högskolepoäng.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
Avslutad eftergymnasial sjuksköterskeutbildning från land utanför EU/EES samt Schweiz, av Socialstyrelsen utfärdat beslut om utredning i form av kunskapsprov för sjuksköterskor. Godkända kunskaper i svenska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, Svenska B eller Svenska 3, med lägst betyget godkänd/E.
Godkänt på kursen SVA101 samt OMK 210, OMK 220.
Innehåll
Omvårdnad inom kommunal primärvård
Omvårdnad inom regional primärvård
Styrning och samverkan inom den primära vården
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara aktuella styrdokuments betydelse för sjuksköterskans omvårdnadsarbete inom kommunal hälso- och sjukvård samt regional primärvård
- förklara betydelsen av samverkan och kommunikation i team samt med andra aktörer i samhället
- beskriva befolkningens hälsa ur ett folkhälsoperspektiv samt livsstilens och omgivningens betydelse
Färdigheter och förmåga
- i samverkan med patient och eventuell närstående bedöma omvårdnadsbehov och upprätta omvårdnadsplan
- tillsammans med patient och eventuell närstående planera och samordna vård och omsorg
- iordningställa och administrera läkemedel korrekt och i relation till gällande författningar
- tillämpa verbal och icke verbal kommunikation utifrån ett personcentrerat förhållningssätt
- bedöma, planera, åtgärda och utvärdera omvårdnad inom den primära vården
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt värdera individers närmiljö och nätverk ur ett sociokulturellt och likabehandlingsperspektiv
- kritiskt analysera hur sjukvårdens tillgänglighet och miljöfaktorer påverkar folkhälsan
- värdera och argumentera för ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående
- värdera och identifiera behov av ytterligare kunskap för att kontinuerligt utveckla egen sjuksköterskekompetens
- reflektera över patientens symtom och tecken i förhållande till patientens sjukdomstillstånd
- reflektera över innebörd av palliativ vård
- reflektera över etiska principer vid omhändertagandet av människokroppen efter dödsfall
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisning sker genom:
självstudier
föreläsningar
färdighetsträning
workshop
verksamhetsförlagd utbildning
verksamhetsintegrerat lärande
Examinationsformer
Examination sker i form av:
Skriftlig individuell inlämningsuppgift Patientsamtal på vårdcentral (1 hp)
Individuell bedömning av verksamhetsförlagd utbildning utifrån fastställt bedömningsunderlag (7,5 hp)
Praktisk examination på kliniskt träningscenter (1,5 hp)
Individuell muntlig och skriftlig inlämningsuppgift - samordnad vård- och omsorgsplanering (0,5 hp)
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Antalet examinationstillfällen vid verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är begränsade till två. Student som förbrukat de i kursplan angivna maximala antalet examinationstillfällen erhåller inga nya examinationstillfällen vid en eventuell omregistrering på kursen eller ny antagning till det aktuella utbildningsprogrammet.
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
Ingen ledighet beviljas under VFU. Om studenten själv avbryter sin VFU betraktas detta som en underkänd placering. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt att patienternas förtroende riskerar att skadas. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Student som underkänts i den praktiska delen (VFU) har möjlighet att genomgå kursen ytterligare en gång.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Kursvärdering sker skriftligt samt muntligt i dialog med studenterna. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i normalfallet garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning.
För krav gällande klädsel och hygien hänvisas till Vårdhandboken/klädregler http://www.vardhandboken.se/Texter/Basala-hygienrutiner-och-kladregler/Oversikt/
Vid verksamhetsförlagd utbildning kan placering ske utanför Göteborg vilket kan medföra ökade kostnader.