Genus och visuella kulturer
Gender and visual cultures
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som fristående kurs.
Huvudområde med fördjupning
Behörighet
Innehåll
Kursen introducerar grundläggande perspektiv på samspelet mellan genus och visuell kultur. Den ger en översikt över centrala begrepp och teorier inom feministisk filmforskning och genusinriktade mediestudier. Studenterna får verktyg för att kritiskt reflektera över hur genus samspelar med faktorer som sexualitet, etnicitet, klass och ålder inom det visuella medielandskapet. Särskilt fokus läggs på att analysera hur maktrelationer representeras, förhandlas och ifrågasätts i samtida film, fotografi, konst och mediebilder. Kursen ger studenten träning i förmågan att kontextualisera och analysera dessa uttryck i relation till aktuella samhällsdebatter om jämställdhet och mångfald.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för centrala begrepp och grundläggande teorier inom feministiska film- och mediestudier,
- beskriva hur ett kritiskt genusperspektiv kan forma och förändra både historieskrivning och våra sätt att tolka visuella representationer som konst och film,
Färdighet och förmåga
- kritiskt analysera visuell kultur i form av filmer, foton, konst och mediebilder med hjälp av relevanta genusteoretiska begrepp,
- sätta in samtida debatter om jämställdhet och mångfald inom film och visuell kultur i ett historiskt och socialt sammanhang,
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska och värdera källmaterial,
- reflektera självständigt över genusteoretiska frågeställningar i relation till visuella kulturer,
- diskutera användbarheten hos olika teoretiska begrepp inom feministiska film- och mediestudier.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och visningar av audiovisuellt material.
Undervisningsspråk: engelska.
Examinationsformer
Kursen examineras löpande i samband med redovisande seminarier samt genom en skriftlig hemtentamen.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).
Kursvärdering
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Jämställdhets- och likabehandlingsaspekter ska beaktas i innehåll, litteratur, undervisning och utvärdering.