Kursplan

Folkhälsa och distriktssköterskans folkhälsoarbete

Public health and district nurse´s public health care

Kurs
OM6100
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/13
Ikraftträdandedatum
2024-09-02
Beslutsdatum
2024-05-16
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Skriftlig individuell salstentamen folkhälsa, 4 högskolepoäng
Muntlig examination i grupp Hållbar utveckling, 1 högskolepoäng
Muntlig examination i grupp Distriktssköterskeprofessionen, 1,5 högskolepoäng
Skriftlig inlämningsuppgift Distriktssköterskeprofessionen, 1 högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som en obligatorisk kurs i Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska, 75 högskolepoäng.

Huvudområde med fördjupning

SAOMA Omvårdnad - A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

Förkunskapskrav För tillträde till specialistsjuksköterskeprogrammet krävs utöver grundläggande behörighet:
nordisk legitimation som sjuksköterska
avlagd kandidatexamen i omvårdnad eller motsvarande
svenska B och engelska A på gymnasienivå eller motsvarande
ett års yrkeserfarenhet som sjuksköterska

Innehåll

Folkhälsoarbete ur ett historiskt perspektiv
Folkhälsa som tvärvetenskap
Hälsa och livsvillkor i ett globalt och nationellt perspektiv
Hälsopolitiska mål
Folkhälsa och hälsans bestämningsfaktorer på individ- och samhällsnivå
Genus och etnicitet i relation till folkhälsa
Etiska perspektiv i relation till folkhälsa
Distriktssköterskeprofessionen och omvårdnad ur ett folkhälsoperspektiv
Evidensbaserat folkhälsoarbete
Folkhälsovetenskapliga begrepp
Epidemiologi
Hållbar utveckling
Omställning till Nära vård

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

 Kunskap och förståelse

  • Redogöra för innebörden av, samt utveckling och betydelsen av globala och nationella mål och konventioner som stöd för hälsofrämjande och förebyggande omvårdnad.

  • Redogöra för hälsans bestämningsfaktorer och förklara deras betydelse för hälsa och livsvillkor i ett globalt och nationellt perspektiv.

  • Argumentera för rätten till hälsa, med stöd av konventioner, folkhälsopolitiska mål och styrdokument.

    Färdigheter och förmåga

  • Analysera och diskutera hur globala och nationella folkhälsopolitiska mål, konventioner samt styrdokument påverkar hälsovårdande verksamhet för personer över hela livscykeln samt för deras familjer.

  • Identifiera vetenskaplig forskning som stöd för evidensbaserat folkhälsoarbete.

  • Analysera distriktssköterskeprofessionen ur ett folkhälsoperspektiv.

  • Analysera distriktssköterskans omvårdnadsarbete med stöd av
    folkhälsovetenskapliga begrepp.

    Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Reflektera över och ta ställning till förutsättningar för hållbar utveckling samt jämlik hälsa utifrån skillnader i människors individuella förutsättningar och strukturella förhållanden.

  • Reflektera över demografiska och epidemiologiska förändringar i befolkningen och dessas betydelse för distriktssköterskans arbete.

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

självstudier
fältstudier
föreläsningar
seminarier
workshop
arbete i grupp
samt handledning i grupp

Examinationsformer

Examination sker i form av:

Skriftlig individuell salstentamen folkhälsa: (4 hp)

Muntlig examination i grupp Hållbar utveckling: (1 hp)

Muntlig examination i grupp Distriktssköterskeprofessionen: (1,5 hp)

Skriftlig inlämningsuppgift Distriktssköterskeprofessionen: (1 hp)

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U)

Kursvärdering

Kursvärdering sker skriftligt samt muntligt i dialog med studenterna. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i normalfallet garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning.