Folkhälsa och distriktssköterskans folkhälsoarbete
Public health and district nurse´s public health care
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som en obligatorisk kurs i Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska, 75 högskolepoäng.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
Förkunskapskrav För tillträde till specialistsjuksköterskeprogrammet krävs utöver grundläggande behörighet:
nordisk legitimation som sjuksköterska
avlagd kandidatexamen i omvårdnad eller motsvarande
svenska B och engelska A på gymnasienivå eller motsvarande
ett års yrkeserfarenhet som sjuksköterska
Innehåll
Folkhälsoarbete ur ett historiskt perspektiv
Folkhälsa som tvärvetenskap
Hälsa och livsvillkor i ett globalt och nationellt perspektiv
Hälsopolitiska mål
Folkhälsa och hälsans bestämningsfaktorer på individ- och samhällsnivå
Genus och etnicitet i relation till folkhälsa
Etiska perspektiv i relation till folkhälsa
Distriktssköterskeprofessionen och omvårdnad ur ett folkhälsoperspektiv
Evidensbaserat folkhälsoarbete
Folkhälsovetenskapliga begrepp
Epidemiologi
Hållbar utveckling
Omställning till Nära vård
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
-
Redogöra för innebörden av, samt utveckling och betydelsen av globala och nationella mål och konventioner som stöd för hälsofrämjande och förebyggande omvårdnad.
-
Redogöra för hälsans bestämningsfaktorer och förklara deras betydelse för hälsa och livsvillkor i ett globalt och nationellt perspektiv.
-
Argumentera för rätten till hälsa, med stöd av konventioner, folkhälsopolitiska mål och styrdokument.
Färdigheter och förmåga -
Analysera och diskutera hur globala och nationella folkhälsopolitiska mål, konventioner samt styrdokument påverkar hälsovårdande verksamhet för personer över hela livscykeln samt för deras familjer.
-
Identifiera vetenskaplig forskning som stöd för evidensbaserat folkhälsoarbete.
-
Analysera distriktssköterskeprofessionen ur ett folkhälsoperspektiv.
-
Analysera distriktssköterskans omvårdnadsarbete med stöd av
folkhälsovetenskapliga begrepp.
Värderingsförmåga och förhållningssätt -
Reflektera över och ta ställning till förutsättningar för hållbar utveckling samt jämlik hälsa utifrån skillnader i människors individuella förutsättningar och strukturella förhållanden.
-
Reflektera över demografiska och epidemiologiska förändringar i befolkningen och dessas betydelse för distriktssköterskans arbete.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
självstudier
fältstudier
föreläsningar
seminarier
workshop
arbete i grupp
samt handledning i grupp
Examinationsformer
Examination sker i form av:
Skriftlig individuell salstentamen folkhälsa: (4 hp)
Muntlig examination i grupp Hållbar utveckling: (1 hp)
Muntlig examination i grupp Distriktssköterskeprofessionen: (1,5 hp)
Skriftlig inlämningsuppgift Distriktssköterskeprofessionen: (1 hp)
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U)
Kursvärdering
Kursvärdering sker skriftligt samt muntligt i dialog med studenterna. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i normalfallet garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning.