Kursplan

Filmvetenskap: Magisteruppsats

Film studies: Master’s Thesis, 15.0 higher education credits

Kurs
FL2131
Avancerad nivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/2356
Ikraftträdandedatum
2025-09-15
Beslutsdatum
2025-06-09
Gäller från termin
Vårterminen 2026
Beslutsfattare
Institutionen för kulturvetenskaper

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Filmvetenskap: Magisteruppsats, 15

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs.

Huvudområde med fördjupning

HNFVA Filmvetenskap - A1E Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen

Behörighetskrav

Den studerande ska ha en kandidatexamen med filmvetenskap som huvudområde, eller motsvarande, samt godkänt på kursen FL2110 Filmvetenskapliga metoder (15 hp).

Innehåll

I denna kurs författar studenten en självständig vetenskaplig uppsats i dialog med forskning på området, vilken kan leda till en magisterexamen i filmvetenskap. I kursen ges redskap att på egen hand identifiera, planera och genomföra en avgränsad forskningsuppgift. Studenten tränar även på att skriva, att opponera på andras texter och att försvara egna. Kursen är förberedande för forskarutbildning.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • uppvisa god kännedom om vetenskapliga metoder, teorier och forskningsinriktningar inom filmvetenskap, 
  • visa god förståelse för ett avgränsat forskningsområde och dess utvecklingsmöjligheter inom det filmvetenskapliga fältet,

Färdighet och förmåga 

  • identifiera, avgränsa och formulera en forskningsbar och kreativ frågeställning,
  • planera och genomföra ett vetenskapligt arbete,
  • kommunicera sina kunskaper och färdigheter i både skriftlig och muntlig form, på ett klart, logiskt och korrekt sätt,
  • författa ett abstract på engelska enligt akademisk norm,
  • uppvisa förmåga att värdera och integrera olika perspektiv i analysen av komplexa frågeställningar,

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • kritiskt granska och värdera vetenskapliga texter och källmaterial,
  • värdera och problematisera metodologi och tillämpningen av teoretiska perspektiv,
  • göra relevanta bedömningar av egna och andras forskningsinsatser utifrån vetenskapliga, etiska och samhälleliga aspekter,
  • reflektera över det egna arbetets begränsningar och behov av fortsatt kunskapsutveckling.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen sker i form av seminarier och individuell handledning.

Undervisningsspråk: svenska och engelska.

Examinationsformer

Kursen examineras i form av en uppsats och aktivt deltagande som opponent och respondent vid uppsatsseminarier.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).

Kursvärdering

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Jämställdhets- och likabehandlingsaspekter ska beaktas i innehåll, litteratur, undervisning och utvärdering.