Kursplan

Feministiska film- och mediestudier

Feminist film and media studies

Kurs
FL2190
Avancerad nivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/2150
Ikraftträdandedatum
2025-09-15
Beslutsdatum
2025-06-02
Gäller från termin
Vårterminen 2026
Beslutsfattare
Institutionen för kulturvetenskaper

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Feministiska film- och mediestudier, 15 högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs.

Huvudområde med fördjupning

HNKSU Kulturstudier - A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
HNFVA Filmvetenskap - A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs kandidatexamen med ett humanistiskt huvudområde eller motsvarande samt Engelska 6/Engelska B från svensk gymnasieskola eller motsvarande nivå på ett internationellt erkänt test, till exempel TOEFL, IELTS.

Innehåll

Kursen ger fördjupade kunskaper och analytiska verktyg inom området feministiska film- och mediestudier. Studenterna läser och diskuterar teoretiska grundtexter såväl som aktuell forskning inom området. De får också ta del av och analysera ett varierat audiovisuellt och annat mediematerial. Genom att undersöka områdets centrala begrepp, debatter och inriktningar utifrån kontextualiserande och intersektionella perspektiv får studenterna träning i att använda och förhålla sig till teori och metodologi på ett reflexivt och kritiskt vis. Kursen ger fördjupade insikter bland annat i frågor gällande arkivforskning, historiografi och olika tolknings- och läspraktiker samt i dekoloniala och queerteoretiska frågeställningar.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för och kritiskt diskutera den teoretiska och metodologiska utvecklingen inom feministiska film- och mediestudier från 1970-talet fram till idag,
  • uppvisa fördjupad samt historiskt och politiskt kontextualiserande förståelse för centrala begrepp, debatter och inriktningar inom området,

Färdighet och förmåga

  • självständigt identifiera, formulera samt kritiskt analysera relevanta problemställningar inom feministiska film- och mediestudier,
  • självständigt använda och problematisera centrala begrepp inom området i relation till relevant mediematerial,
  • tillämpa relevanta metodologiska perspektiv för att analysera och skapa kunskap om empiriskt material inom kursens fokusområde,
  • presentera och argumentera för egna analyser på ett kritiskt och konstruktivt sätt, både skriftligt och muntligt, samt aktivt bidra till diskussion och reflektion kring andras arbeten,

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • systematiskt granska och kritiskt förhålla sig till komplexa teoretiska och metodologiska frågeställningar inom kursens fokusområde,
  • på ett självständigt sätt bedöma empiriskt material inom kursens ramar,
  • väga olika röster mot varandra samt ta ställning till olika debatter inom feministiska film- och mediestudier.

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier, gruppuppgifter och ett enskilt arbete som studenterna arbetar med under hela kursen.

Undervisningsspråk: engelska.

Examinationsformer

Kursen examineras löpande i samband med redovisande seminarier samt genom en avslutande skriftlig hemtentamensuppgift. Obligatoriskt moment kan ersättas med en alternativ uppgift.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).

Kursvärdering

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Jämställdhets- och likabehandlingsaspekter ska beaktas i innehåll, litteratur, undervisning och utvärdering.