Kursplan

Examensarbete för master i Omvårdnad

Master Degree (two years) Project in Nursing

Kurs
OM5151
Avancerad nivå
30 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/2591
Ikraftträdandedatum
2025-09-01
Beslutsdatum
2025-06-12
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Examensarbete, 28 högskolepoäng
Åhörarskap vid minst tre slutseminarier, 0,5 högskolepoäng
Respondentskap, 0,5 högskolepoäng
Opposition, 0,5 högskolepoäng
Halvtidsseminarie, 0,5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs inom huvudområdet omvårdnad och utgör del i masterexamen.

Huvudområde med fördjupning

SAOMA Omvårdnad - A2E Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen

Behörighetskrav

Kandidatexamen inom något av vårdvetenskapens huvudområden eller motsvarande, minst 15 hp inom huvudområdet omvårdnad på avancerad nivå, vetenskaplig metod 7,5 hp på avancerad nivå samt Svenska B och Engelska Alternativt Svenska 3 och Engelska 6 på gymnasienivå eller motsvarande.

Innehåll

Problemformulering

Informationskompetens

Teorier och begrepp inom området

Design

Projektplanering och genomförande av projekt

Forskningsetik

Projektgenomförande med datagenerering och analys

Syntetisering och värdering av resultat

Rapportering

Kritisk granskning

Försvar av eget examensarbete

Opposition på medstudents examensarbete

Mål

Kunskap och förståelse

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
  • visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen

Färdigheter och förmåga

  • visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information
  • visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera sina slutsatser, och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper
  • visa färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet
  • visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
  • visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar och dess roll i samhället
  • visa förmåga att identifiera behov av ytterligare kunskap inom valt problemområde

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisning sker genom:

Litteratursökning och egna litteraturstudier

Handledning, enskilt och/eller i grupp

Seminarier

Examinationsformer

Examination sker i form av:

ett skriftligt examensarbete (28 hp)*

godkänt respondentskap (0,5 hp)

godkänt opponentskap (0,5 hp)

åhörare vid minst tre slutseminarier (0,5 hp)

och aktivt deltagande vid halvtidsseminarium (0,5 hp)


Student kan ges möjlighet att komplettera inlämnad uppgift. Examinationer märkta med * kan kompletteras.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Kursvärdering sker skriftligt samt muntligt i dialog med studenterna. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Studenter med godkänd magisterexamen inom omvårdnad kan söka till kursen och därefter ansöka om tillgodoräknande för 15 hp av kursens 30 hp.

Examensarbetet kan skrivas på svenska såväl som på engelska.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i normalfallet garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning.