Examensarbete för master i Omvårdnad
Master Degree (two years) Project in Nursing
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som fristående kurs inom huvudområdet omvårdnad och utgör del i masterexamen.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
Kandidatexamen inom något av vårdvetenskapens huvudområden eller motsvarande, minst 15 hp inom huvudområdet omvårdnad på avancerad nivå, vetenskaplig metod 7,5 hp på avancerad nivå samt Svenska B och Engelska Alternativt Svenska 3 och Engelska 6 på gymnasienivå eller motsvarande.
Innehåll
Problemformulering
Informationskompetens
Teorier och begrepp inom området
Design
Projektplanering och genomförande av projekt
Forskningsetik
Projektgenomförande med datagenerering och analys
Syntetisering och värdering av resultat
Rapportering
Kritisk granskning
Försvar av eget examensarbete
Opposition på medstudents examensarbete
Mål
Kunskap och förståelse
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen
Färdigheter och förmåga
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera sina slutsatser, och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper
- visa färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet
- visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar och dess roll i samhället
- visa förmåga att identifiera behov av ytterligare kunskap inom valt problemområde
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisning sker genom:
Litteratursökning och egna litteraturstudier
Handledning, enskilt och/eller i grupp
Seminarier
Examinationsformer
Examination sker i form av:
ett skriftligt examensarbete (28 hp)*
godkänt respondentskap (0,5 hp)
godkänt opponentskap (0,5 hp)
åhörare vid minst tre slutseminarier (0,5 hp)
och aktivt deltagande vid halvtidsseminarium (0,5 hp)
Student kan ges möjlighet att komplettera inlämnad uppgift. Examinationer märkta med * kan kompletteras.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Kursvärdering sker skriftligt samt muntligt i dialog med studenterna. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Studenter med godkänd magisterexamen inom omvårdnad kan söka till kursen och därefter ansöka om tillgodoräknande för 15 hp av kursens 30 hp.
Examensarbetet kan skrivas på svenska såväl som på engelska.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i normalfallet garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning.