Litteraturlista

Upplevelsedesign: hållbarhet, inkludering och samverkan

Experience Design: Sustainability, Inclusion, and Collaboration

Kurs
FKGUPP
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om litteraturlistan

Giltig fr.o.m
Vårtermin 2026 (2026-01-19)
Beslutsdatum
2025-11-18

Obligatorisk valbar litteratur: kursintroduktion

Läs minst en av texterna. Dessa två böcker används genom hela kursen.

Mossberg, Lena. (2024). Att skapa upplevelser. Tredje upplagan. Studentlitteratur. Kapitel 1: Upplevelsekonsumtion, s 7–31.

Holmlid, Stefan. & Wetter-Edman, Katarina. (2025). Tjänstedesign: principer och praktiker. (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. Del 1 Grunder och utgångspunkter för tjänstedesign. s.21-44.

Obligatorisk valbar litteratur för modul 1: Hållbarhet och inkludering i upplevelsedesign

Läs minst en text till varje tillfälle

Hållbarhet i upplevelser

Mossberg, Lena. (2024). Att skapa upplevelser. Studentlitteratur. Kapitel 9: Hållbarhet i upplevelser, s 203-223.

Social hållbarhet i upplevelser

Kraff, Helena., Jernsand, Eva Maria., Osanami-Törngren, Sayaka, & Björner, Emma (2024). Policyöversikt: Turism, inkludering och mångfald. Report 2024:01, Centrum för Turism, Göteborgs universitet. https://hdl.handle.net/2077/81377

Kraff, Helena, & Jernsand, Eva Maria. (2023). Multicultural food events – opportunities for intercultural exchange and risks of stereotypification, Tourism Recreation Research, 48(6), 844-855. https://doi.org/10.1080/02508281.2022.2126922

Regenerativa upplevelser

Dredge, Diane. (2022). Regenerative tourism: Transforming mindsets, systems and practices. Journal of Tourism Futures, 8(3), 269-281. https://doi.org/10.1108/JTF-01-2022-0015

Jernsand, Eva Maria., Björner, Emma. & Rinaldi, Chiara. (2024). Vad är hållbar turism? Rapport 2024:02, Centrum för Turism, Göteborgs universitet. https://hdl.handle.net/2077/84405

Rekommenderad litteratur för modul 1

Halpern, Nigel, Rickly, Jillian, Garrod, Brian and Hansen, Marcus (Eds.). (2025) Handbook of Accessible Tourism, De Gruyter, https://doi.org/10.1515/9783111316130

Jernsand, Eva Maria., Persson, Maria. & Lundberg, Erik. (2023). Tourism, Knowledge and Learning. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003293316

BFUF (2022). Nyfiken - Kunskapsturism som kan förändra besöksnäringen. Rapport nr 21, Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond. https://bfuf.se/wp-content/uploads/2022/11/BFUF_21_Nyfiken_221124.pdf

Obligatorisk valbar litteratur för modul 2: Designprocess, samverkan och innovation

Läs minst en text till varje tillfälle

Deltagande design

Holmlid, Stefan. & Wetter-Edman, Katarina. (2025). Tjänstedesign: principer och praktiker. (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. Kapitel 5 Process, principer och praktiska verktyg, s 55-71.

Smith, Rachel Charlotte., Loi, Daria., Winschiers-Theophilus, Heike., Huybrechts, Liesbeth. & Simonsen, Jesper. (2024). Routledge International Handbook of Contemporary Participatory Design [Elektronisk resurs]. (1st ed.) Oxford: Taylor & Francis Group. Kapitel 12 Living Labs for Open-Ended Participatory Design, s.259-271.

Normkritik och tillgänglighet

Jahnke, Markus., Fredriksson, Julia. & Crossler Ernström, Tuva. (2019). Normviz: Normkritisk visualisering i arkitektur och stadsutveckling. ISBN: 978-91-89049-35-2. https://visualarena.lindholmen.se/projekt/normkreativ-visualisering-i-stadsutveckling

Costanza-Chock, Sasha. (2020). Design justice: community-led practices to build the worlds we need. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.

Innovation i upplevelser

Mossberg, Lena. (2024). Att skapa upplevelser. Tredje upplagan. Studentlitteratur. Kapitel 8: Upplevelsedesign och innovation, s. 187-199.

Östberg, Helené. & Malmer, Thomas. (2025). Nationell innovationsagenda 2025-2030: För offentliga aktörer som arbetar med turism och besöksnäring. Rapport nr 0496. ISBN 978-91-89730-87-8. https://kunskapbesoksnaring.se/download/18.6f1bcebe19a2a6aa42a8b1d6/1761812912357/Innovationsagenda%202025%20-%202030_slutversion.pdf

Rekommenderad litteratur för modul 2

Deltagande design

Smith, Rachel Charlotte., Loi, Daria., Winschiers-Theophilus, Heike., Huybrechts, Liesbeth. & Simonsen, Jesper. (2024). Routledge International Handbook of Contemporary Participatory Design [Elektronisk resurs]. (1st ed.) Oxford: Taylor & Francis Group. Kapitel 4,5,6 s 79-216.

Holmlid, Stefan. & Wetter-Edman, Katarina. (2025). Tjänstedesign: principer och praktiker. (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. Metod Översikter s.74-92

Normkritik och tillgänglighet

Nilsson, Åsa Wikberg & Jahnke Marcus (2018). Tactics for Norm-Creative Innovation, She Ji: The Journal of Design, Economics, and Innovation, 4(4), 375-391, https://doi.org/10.1016/j.sheji.2018.11.002

Innovation i upplevelser

Koljonen, Johhanna. (2015). Upplevelsedesign i deltagarsamhället. https://www.adlibris.com/sv/bok/upplevelsedesign-i-deltagarsamhallet-9789187419751

Lemon, Katherine. N., & Verhoef, Peter. C. (2016). Understanding customer experience throughout the customer journey. Journal of Marketing, 80(6), 69-96. https://doi.org/10.1509/jm.15.0420

Trunfio, Marapiana., Lucia, Maria Della., Campana, Salvatore., & Magnelli, Adele. (2022). Innovating the cultural heritage museum service model through virtual reality and augmented reality: The effects on the overall visitor experience and satisfaction. Journal of Heritage Tourism, 17(1), 1-19. https://doi.org/10.1080/1743873X.2020.1850742