Svenska som andraspråk för lärare i åk 1-3, ingår i Lärarlyftet
Swedish as a Second Language for teachers school years 1-3, (Lärarlyftet)
Om litteraturlistan
Delkurs 1 Introduktion till svenska som andraspråk i årskurs 1–3
Bijvoet, Ellen 2020. Attityder till spår av andra språk i svenska – En forskningsöversikt. Rapporter från Språkrådet 15. Stockholm: Institutet för språk och folkminnen. Nätpublikation.
Kaya, Anna 2021. Svenska som andraspråk – ett behovsprövat ämne. (Artikel 1 i artikelserien Svenska som andraspråk - behovsprövning och organisation). och 3. Stockholm: Skolverket. Nätpublikation.
Kaya, Anna 2021. Organisation av undervisning i svenska som andraspråk. (Artikel 2 i artikelserien Svenska som andraspråk - behovsprövning och organisation). Stockholm: Skolverket. Nätpublikation.
Kaya, Anna 2021. Kartläggning för kvalitativ undervisning i svenska som andraspråk. (Artikel 3 i artikelserien Svenska som andraspråk - behovsprövning och organisation). Stockholm: Skolverket. Nätpublikation.
Otterup, Tore & Gilda Kästen-Ebeling (red.) 2018. En god fortsättning – Nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle. Lund: Studentlitteratur. Enligt lärares anvisning, ca. 200 sidor.
Skolverket 2012. Greppa språket! Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet. Nätpublikation.
Skolverket 2018. Greppa flerspråkigheten – en resurs i lärande och undervisning. Nätpublikation.
Skolverket 2021. Lgr22. Kursplaner för svenska som andraspråk. Nätpublikation.
Svensson, Gudrun 2018. Transspråkande – bakgrund, teorier och praktiknära exempel. Artikel 1, 2, 3, 4 och 5. Skolverket. Nätpublikation.
Delkurs 2 Flerspråkiga elevers andraspråksutveckling
Blikstad-Balas, Marte 2018. Literacy i skolan. Stockholm: Studentlitteratur, kap. 2.
Gibbons, Pauline 2016 eller senare upplaga. Stärk språket stärk tänkandet. Språk och lärande. Stockholm: Hallgren & Fallgren. Enligt lärares anvisning, ca. 200 sidor.
Holmström, Ketty 2015. Lexikal organisation hos en- och flerspråkiga skolbarn med språkstörning. Lund: Lunds universitet. Enligt lärares anvisning, ca. 100 sidor. Nätpublikation.
Otterup, Tore & Gilda Kästen-Ebeling (red.) 2018. En god fortsättning – Nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle. Lund: Studentlitteratur. Enligt lärares anvisning, ca. 70 sidor.
Skolverket 2017. Bygga svenska. Bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling i årskurs 1–3. Nätpublikation.
Skolverket 2021. Lgr22. Kursplaner för svenska som andraspråk. Nätpublikation.
Thorén, Bosse 2014 (eller senare upplaga). Svensk fonetik för andraspråksundervisningen. Vulkan.
Delkurs 3 Litteracitetsutveckling på ett andraspråk
Blikstad-Balas, Marte 2018. Literacy i skolan. Stockholm: Studentlitteratur.
Gibbons, Pauline 2016 eller senare upplaga. Stärk språket, stärk lärandet. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Stockholm: Hallgren & Fallgren. Enligt lärares anvisning, ca. 100 sidor.
Kindenberg, Björn (red.) 2016. Flerspråkighet som resurs. Symposium 2015. Stockholm: Liber, Enligt lärares anvisning, ca. 100 sidor. s.88–101, s.182–195, s. 196–206.
Laursen, Helle Pia (red.) 2015. Litteracitet och språklig mångfald. Lund: Studentlitteratur, Enligt lärares anvisning, ca. 200 sidor.
Skolverket 2017. Bygga svenska. Bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling i årskurs 1–3. Skolverkets hemsida. Nätpublikation.
Skolverket 2020. Att planera, bedöma och ge återkoppling. Nätpublikation.
Skolverket 2021. Lgr22. Kursplaner för svenska som andraspråk. Nätpublikation.
Wedin, Åsa & Christina Hedman (red.) 2013. Flerspråkighet, litteracitet och multimodalitet. Lund: Studentlitteratur. Enligt lärares anvisning, ca. 230 sidor.
Delkurs 4 Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
Gibbons, Pauline 2016 eller senare upplaga. Stärk språket stärk tänkandet. Språk och lärande. Stockholm: Hallgren & Fallgren. Enligt lärares anvisning, ca. 150 sidor.
Hållsten, Stina & Anja Malmbjer 2018. Flerspråkiga elever smågruppsarbetar. Södertörns högskola. Nätpublikation.
Kuyumcu, Eija 2013. Genrepedagogik som verktyg i språk- och kunskapsutvecklande undervisning och lärande. I: Hyltenstam, Kenneth & Inger Lindberg (red.), Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur, s. 605‒631.
Kindenberg, Björn (red.) 2016. Flerspråkighet som resurs. Symposium 2015. Stockholm: Liber, Enligt lärares anvisning, ca. 150 sidor.
Skolverket 2021. Lgr22. Kursplaner för svenska som andraspråk. Nätpublikation.
Walldén, Robert 2020. Pedagogisk kommunikation i svenska som andraspråk. Lund: Studentlitteratur.
Ytterligare aktuella forskningsartiklar eller motsvarande, dock högst 200 sidor, till delkurs 1–4 läses enligt anvisning från ansvarig lärare.