Litteraturlista

Svenska som andraspråk för lärare i åk 1-3, ingår i Lärarlyftet

Swedish as a Second Language for teachers school years 1-3, (Lärarlyftet)

Kurs
SAU018
Grundnivå
30 högskolepoäng (hp)

Om litteraturlistan

Giltig fr.o.m
Hösttermin 2026 (2026-08-31)
Beslutsdatum
2025-12-01

Delkurs 1 Introduktion till svenska som andraspråk i årskurs 1–3

Bijvoet, Ellen 2020. Attityder till spår av andra språk i svenska – En forskningsöversikt. Rapporter från Språkrådet 15. Stockholm: Institutet för språk och folkminnen. Nätpublikation.

Kaya, Anna 2021. Svenska som andraspråk – ett behovsprövat ämne. (Artikel 1 i artikelserien Svenska som andraspråk - behovsprövning och organisation). och 3. Stockholm: Skolverket. Nätpublikation.

Kaya, Anna 2021. Organisation av undervisning i svenska som andraspråk. (Artikel 2 i artikelserien Svenska som andraspråk - behovsprövning och organisation). Stockholm: Skolverket. Nätpublikation.

Kaya, Anna 2021. Kartläggning för kvalitativ undervisning i svenska som andraspråk. (Artikel 3 i artikelserien Svenska som andraspråk - behovsprövning och organisation). Stockholm: Skolverket. Nätpublikation.

Otterup, Tore & Gilda Kästen-Ebeling (red.) 2018. En god fortsättning – Nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle. Lund: Studentlitteratur. Enligt lärares anvisning, ca. 200 sidor.

Skolverket 2012. Greppa språket! Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet. Nätpublikation.

Skolverket 2018. Greppa flerspråkigheten – en resurs i lärande och undervisning. Nätpublikation.

Skolverket 2021. Lgr22. Kursplaner för svenska som andraspråk. Nätpublikation.

Svensson, Gudrun 2018. Transspråkande – bakgrund, teorier och praktiknära exempel. Artikel 1, 2, 3, 4 och 5. Skolverket. Nätpublikation.


Delkurs 2 Flerspråkiga elevers andraspråksutveckling

Blikstad-Balas, Marte 2018. Literacy i skolan. Stockholm: Studentlitteratur, kap. 2.

Gibbons, Pauline 2016 eller senare upplaga. Stärk språket stärk tänkandet. Språk och lärande. Stockholm: Hallgren & Fallgren. Enligt lärares anvisning, ca. 200 sidor.

Holmström, Ketty 2015. Lexikal organisation hos en- och flerspråkiga skolbarn med språkstörning. Lund: Lunds universitet. Enligt lärares anvisning, ca. 100 sidor. Nätpublikation.

Otterup, Tore & Gilda Kästen-Ebeling (red.) 2018. En god fortsättning – Nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle. Lund: Studentlitteratur. Enligt lärares anvisning, ca. 70 sidor.

Skolverket 2017. Bygga svenska. Bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling i årskurs 1–3. Nätpublikation.

Skolverket 2021. Lgr22. Kursplaner för svenska som andraspråk. Nätpublikation.

Thorén, Bosse 2014 (eller senare upplaga). Svensk fonetik för andraspråksundervisningen. Vulkan.


Delkurs 3 Litteracitetsutveckling på ett andraspråk

Blikstad-Balas, Marte 2018. Literacy i skolan. Stockholm: Studentlitteratur.

Gibbons, Pauline 2016 eller senare upplaga. Stärk språket, stärk lärandetSpråk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Stockholm: Hallgren & Fallgren. Enligt lärares anvisning, ca. 100 sidor.

Kindenberg, Björn (red.) 2016. Flerspråkighet som resurs. Symposium 2015. Stockholm: Liber, Enligt lärares anvisning, ca. 100 sidor. s.88–101, s.182–195, s. 196–206.

Laursen, Helle Pia (red.) 2015. Litteracitet och språklig mångfald. Lund: Studentlitteratur, Enligt lärares anvisning, ca. 200 sidor.

Skolverket 2017. Bygga svenska. Bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling i årskurs 1–3. Skolverkets hemsida. Nätpublikation.

Skolverket 2020. Att planera, bedöma och ge återkoppling. Nätpublikation.

Skolverket 2021. Lgr22. Kursplaner för svenska som andraspråk. Nätpublikation.

Wedin, Åsa & Christina Hedman (red.) 2013. Flerspråkighet, litteracitet och multimodalitet. Lund: Studentlitteratur. Enligt lärares anvisning, ca. 230 sidor.


Delkurs 4 Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt

Gibbons, Pauline 2016 eller senare upplaga. Stärk språket stärk tänkandet. Språk och lärande. Stockholm: Hallgren & Fallgren. Enligt lärares anvisning, ca. 150 sidor.

Hållsten, Stina & Anja Malmbjer 2018. Flerspråkiga elever smågruppsarbetar. Södertörns högskola. Nätpublikation.

Kuyumcu, Eija 2013. Genrepedagogik som verktyg i språk- och kunskapsutvecklande undervisning och lärande. I: Hyltenstam, Kenneth & Inger Lindberg (red.), Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur, s. 605‒631.

Kindenberg, Björn (red.) 2016. Flerspråkighet som resurs. Symposium 2015. Stockholm: Liber, Enligt lärares anvisning, ca. 150 sidor.

Skolverket 2021. Lgr22. Kursplaner för svenska som andraspråk. Nätpublikation.

Walldén, Robert 2020. Pedagogisk kommunikation i svenska som andraspråk. Lund: Studentlitteratur.


Ytterligare aktuella forskningsartiklar eller motsvarande, dock högst 200 sidor, till delkurs 1–4 läses enligt anvisning från ansvarig lärare.