Fritidspedagogik i fritidshem 3
School-age educare 3
Om litteraturlistan
Andishmand, C. (2017). Fritidshem eller servicehem? En etnografisk studie av fritidshem i tre socioekonomiskt skilda områden. (Göteborg Studies in Educational Sciences). Acta Universitatis Gothoburgensis. (237 sid.)
Björkman, L. (Red.). (2023). Normkritiska perspektiv i pedagogisk verksamhet: förskola, fritidshem och skolans tidigare år. Studentlitteratur. (385 sid.)
Bris. (2019) Hur har barn det? - Om barns livssituation-trender, utmaningar och möjligheter. Årsrapport, 2019. (valda delar)
Falkner, C. & Ludvigsson, A. (2016). Fritidshem och fritidspedagogik - en forskningsöversikt. Sveriges Kommuner och Landsting Kommunförbundet Skåne. (60 sid.)
Gustafson, K. (2006). Vi och dom i skola och stadsdel: barns identitetsarbete och sociala geografier. Acta Universitatis Upsaliensis. (203 sid.)
Hammarén, N. & Johansson, T. (2009). Identitet. Liber. (128 sid.)
Holmberg, L., & Kane, E. (2020). Den tacksamma leken: Lek som retorisk resurs i svensk fritidshemsforskning. Pedagogisk forskning i Sverige, (25)2–3, 92–113. (12 sid.) https://doi.org/10.15626/pfs25.0203.05
Eskilsson, L., Jägsander, J., & Lundvik, A. Stärkt kvalitet och likvärdighet i fritidshem och pedagogisk omsorg. Kvalitet, 3, 3. (SOU:2020:34) (valda delar)