Litteraturlista

Kulturskolans didaktik: teaterföreställning

Didactics in Community School of the Arts: Theatre Performance

Kurs
KSDI63
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om litteraturlistan

Giltig fr.o.m
Vårtermin 2026 (2026-01-19)
Beslutsdatum
2025-11-26

Litteraturlista KSDI63 VT25

Ahlstrand, P. & Remfeldt, J. (red.) (2020). Att undervisa i teater. Lund: Studentlitteratur. Valda delar (54 sidor):

  • Göthberg, M. (2020). Teater som kollektivt lärande. Ur Ahlstrand, P. & Remfeldt, J. (red.) (2020). Att undervisa i teater. Lund: Studentlitteratur. (20 sidor)
  • Göthberg, M. (2020). Publikmötet i kommunikativt perspektiv. Ur Ahlstrand, P. & Remfeldt, J. (red.) (2020). Att undervisa i teater. Lund: Studentlitteratur. (18 sidor)
  • Landell, U. (2020). Lärares arbete med en teaterproduktion. Ur Ahlstrand, P. & Remfeldt, J. (red.) (2020). Att undervisa i teater. Lund: Studentlitteratur. (16 sidor)

Andersson, Y. (2019). I pjäs är det bestämt. En studie i grundskolans tidigare år om barns rolltagande i pjäs. Examensarbete vid Stockholms universitet. Valda delar (30 sidor) på Canvas

Fopp, D. Regi med barn och unga. En studie av hur personregi används i barn- och ungdomsverksamhet. (Masteruppsats.) Stockholms universitet. Pdf på Canvas
Kapitel 1, 6, 7 (45 sidor)

Devisingboken - en antologi från barnteaterakademin ges som PDF 15 sidor

Larsson, L. (2020). Alla kan spela allt. Examensarbete ämneslärarprogrammet, avancerad
nivå. (Sid 33) kapitel 1 , 5 och 6:1 (ges på Canvas)

Larsson, M. (2017.) Dramapedagogen i roll som regissör. En studie av dramapedagogers regissörsroll i föreställningsarbete med barn och ungdomar. Examensarbete, Stockholms universitet). Kap. 2, 6 - 8 (40 sidor, ges på Canvas)

Landell, Ulrika (2018). ”Pedagogen ska lära ut en konstform…och som regissör måste jag tänka pedagogiskt”: en studie av teaterlärares arbete med en teaterföreställning (Magisteruppsats) Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet. Hämtas från http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1198435/FULLTEXT01.pdfs
(20 sidor, ges på Canvas) Innehåller devising på kulturskola

Spolin, V. (1999). Improvisation for the teater: a handbook of teaching and directing techniques. Evanston, Ilinois: Northwestern University Press; 3rd edition. (15 sidor, ges som pdf)

Szatek Elsa (2023) *Vi vill bli hörda *– *en studie om communityteater med unga tjejer och platser *. Kapitel 1, 2, 6 och 7 ( 37 sidor) samt artikel

Troubling aesthetics: mapping vulnerability as a generative force in community theatre (16 sidor)

Doktorsavhandling I ämnesdidaktik med inriktning mot de estetiska ämnenas didaktik. Stockholms universitet. Ges på Canvas

Vestin, M. (2006). Regi: kreativitet och arbetsledarskap. (Ny, utök. uppl.) Stockholm: Carlsson. Kap. 3 (13 sid., ges som PDF)

Totalt cirka 400 sidor

Referenslitteratur

Aune, V. (2013). Kapitel 3: Teatertradsjoner og adaptasjoner. I Vigdis Aune: Teater med barn og unge: en studie av barne- och ungdomsteatret ved Rogaland Teater. Oslo: Akademika. 73-80 (8 sidor, ges som pdf)

Björkman, L. & Bromseth, J. (2019). Normkritisk pedagogik. Perspektiv, utmaningar och möjligheter. Lund: Studentlitteratur. (15 sidor, ges som pdf)

Bolton, G. (2008). Drama för lärande och insikt: om dramapedagogik i teori och praktik. Göteborg: Daidalos. (Valda delar)

Eriksson Maria (2016) Att regissera barn. Masteruppsats film och media Stockholms dramatiska högskola

Grünbaum, A. (2009). Lika och unika. Dramapedagogik om minoriteter. Göteborg: Daidalos AB.

Gårdfeldt, G. (2017). Scenkonst. En handbok i musik och teater. Göteborg: Bo Ejeby förlag. Kapitel 7 (6 sidor, ges som pdf)

Forum för levande historia & RFSL ungdom (2011) BRYT! Ett metodmaterial om normer i allmänhet och heteronormen i synnerhet. (3:e uppl.) Stockholm. Hämtas från:
https://www.levandehistoria.se/sites/default/files/material_file/bryt-tredje-upplagan.pdf

Hallgren, E. & Jacquet, E. (2023) Stärk pedagogiken med estetiken

Järleby Anders Spela roll (2012) – *kreativt lärande med drama och teater *Pegasus förlag&teaterproduktion

Linder, A. & Remfeldt, J. (2020). Teater och visuell design. Ur Ahlstrand, P. & Remfeldt, J. (red.) (2020). Att undervisa i teater. Lund: Studentlitteratur. (16 sidor)

Sternudd, M.M.F. (2000). Dramapedagogik som demokratisk fostran?: fyra dramapedagogiska perspektiv : dramapedagogik i fyra läroplaner. Diss. Uppsala : Univ.. Uppsala. Hämtas från: https://www.divaportal 

Sjöström, K. (2007*). Skådespelaren i handling: strategier för tanke och kropp. Diss. Malmö: *Teaterhögskolan, 2007. Stockholm