Länkstig

Josefine Wikström

Universitetslektor

Enheten för
scenkonst
Besöksadress
Eklandagatan 86
41259 Göteborg
Postadress
Box 210
Göteborg

Om Josefine Wikström

Jag är kritiker och forskare inom konstens filosofi med fokus på dans och performance inom samtidskonsten. Förutom mitt lektorat på Högskolan för Scen och Musik arbetar jag också som lektor i estetik på Södertörns Högskola i Stockholm. Mellan 2013-2023 arbetade jag som adjunkt och lektor i dansteori vid institutionen för dans vid Stockholms konstnärliga högskola. Jag bjuds även regelbundet in till andra lärosäten för att gästföreläsa, som till exempel Kungliga konsthögskolan i Stockholm och Högskolan i Borås. Min kandidatexamen är i litteraturvetenskap från Stockholms universitet och min master är i estetik och konstteori från Centre for Research in Modern European Philosophy, då vid Middlesex University. Jag disputerade från samma institution vid Kingston University 2017 och min avhandling publicerades 2021 som Practices of Relations in Task-Dance and the Event-Score: A critique of Performance med Routledge. Jag handleder studenter på master- och doktorandnivå och har flera gånger bjudits in som opponent vid doktoranders slutseminarier vid bland annat Kungliga Konsthögskolan i Stockholm samt vid Högskolan för Scen och Musik. Jag arbetar just nu arbetar jag i det RJ-finansierade projektet ”Kultur, Autonomi, Handling” tillsammans med Kim West och Gustav Strandberg.

Förutom mitt arbete vid akademin skriver jag regelbundet danskritik för Dagens Nyheter, är en av redaktörerna för det experimentella konst- och filosofiprojektet SITE Zones och har publicerats i tidskrifter som Performance Research Journal, Paletten, Glänta, Mute och Radical Philosophy. Jag är verksam i den konstnärliga plattformen SKOGEN där jag senast arrangerade studiecirkeln Konsten, krisen, kapitalet hösten 2022.

På Högskolan för Scen och Musik är jag studierektor på programmet Contemporary Performative Arts där jag tillsammans med kollegor driver programmet, undervisar och handleder studenter i deras individuella arbeten.

Min undervisning präglas av att kritiskt praktisera teori på sätt som sätter studenternas konstnärliga praktik i relation till begrepp, tankeströmningar och förhållningssätt. Jag drivs av de autonoma krafter som finns i konstens och filosofins praktiker och av att kritisk ställa dem bredvid varandra på nya och utmanade sätt.