Francesco Bäck Romano
Om Francesco Bäck Romano
Jag är docent i andraspråksinlärning och ansvarig för undervisning inom områdena andraspråksinlärning, särskilt grammatik och ordförråd, samt lärarutbildning inom lingvistik. Mina huvudsakliga forskningsintressen rör: tvåspråkighet/flerspråkighet; andraspråks- och arvsspråksinlärning och utveckling, särskilt morfosyntax och syntax-semantik; psykolingvistik; utbildning i arvsspråk och minoritetsspråk; undervisning i arvsspråk och minoritetsspråk; andraspråksundervisning; Bayesiansk statistik för forskning i lingvistik. Min forskning syftar till att besvara två nyckelfrågor:
1. Hur representeras grammatik i den mänskliga hjärnan?
2. Hur påverkar ålder vid exponering och kunskap om andra språk utvecklingen av arvsspråk och andraspråk?
Jag är involverad i följande projekt och forskningssamarbeten:
> Projektledare i "Language Attrition and Ultimate Attainment" (LAUA), projektnummer: PID2021-122127NB-I00, Spanska vetenskaps- och innovationsministeriet (€ 500 000)
> Samarbetspartner i forskargruppen för tvåspråkighet och inlärning av spanska (BASLA) (https://www.baslagroup.com/our-team), Universitat de les Illes Balears, Palma de Mallorca, Spanien.
> Medlem i det Nordiska forskarnätverket för utbildningslingvistik, Linnéuniversitetet, Sverige.
> Affiliate i forskargruppen för andraspråksinlärning av romanska språk (ROMSLA) (https://www.su.se/english/research/research-groups/romsla-romance-langu…), Institutionen för romanska språk och studier, Stockholms universitet, Sverige.
> Samarbete med Prof. Linda Badàn och Dr. Elisa De Cristofaro åt en projekt med titeln 'The acquisition of object clitics in Swedish, Spanish, and Dutch heritage speakers of Italian: the role of typological similarity'
> Samarbete med Prof. Natascha Müller och Dr. Laura D'Aurizio åt en projekt med titeln 'Third language acquisition in French, Italian, German trilinguals'
Dessutom är jag biträdande handledare för Andrea Calpe Alvarez i hennes doktorandprojekt med titeln "Language Attrition and Ultimate Attainment of Adjectives in Near-native Spanish Grammars" vid Universitat de les Illes Balears, Spanien. Slutligen är jag aktivt engagerad i samverkan och utbildar lärare och andra skolledare i tvåspråkiga skolor i Stockholmsområdet inom ämnen som undervisning i arvsspråk samt tvåspråkig/flerspråkig inlärning och undervisning.
Här är en länk till mitt senaste bidrag: https://cognitivesciencesociety.org/cogsci-x-gorilla-grant-2025/