Vanessa Liftig

Box 210
Göteborg

Om Vanessa Liftig

Vanessa Liftig, universitetsadjunkt och programansvarig för kandidatprogrammet "Musik- och ljudproduktion" vid Högskolan för scen och musik.

Undervisning i bl.a. text till musik, musikproduktion, arrangering, låtskrivning och personlig profil.

Vanessa Liftig utexaminerades från Högskolan för scen och musik 2008 efter studier på individuella musikerprogrammet. Hennes musikutbildning och proffessionella resa började tidigt i Brunnsbo musikklasser under ledning av framstående körledaren Anne Johansson. Under denna tid medverkade hon bl.a. i diverse produktioner på Göteborgsoperan både som solist och som ensemblevokalist.

Parallellt med klassisk traditionell körskolning är hon uppvuxen i en levande musikermiljö genomsyrad av breda musikaliska referensvärldar. Hon är djupt förankrad i traditionell och modern jazz/amerikana/populärmusik och i modern klassisk musik. Med engelska som andra modersmål har hon fått bränsle och mentorskap i sitt fokus på lyrik i musik. Aktivt och dedikerat musiklyssnande, analys, referensorientering och historieberättande har varit och är även idag en central del i hennes musikaliska utövande och undervisning.

Utöver arbetet på Högskolan för scen och musik är hon yrkesverksam kompositör, arrangör, textförfattare, producent och vokalist. Hennes professionella resa har berikats med erfarenheter inom väsensskilda kreativa sammanhang, idiom och roller. Sedan 2007 har hon varit verksam producent och har sedan dess skrivit, arrangerat, sjungit och producerat musik för och med både stora internationella namn som The Wu Tang Clan och tenorsaxofonisten Rick Margitza, men även kontinuerligt arbetat inom smala och alternativa sammanhang.

Utöver skapande och arbete inom utbildning är hon ideellt engagerad. Hon är bl.a. sedan 2018 ledamot i Riksförbundet Svensk Jazz' styrelse. 2010 ingick hon i den referensgrupp som under ledning av Maria Larsson startade fokhögskoleutbildningen The Music College (i Angered) och ingick sedan i lärarlaget där under 11 år. Hon inser den urbana kulturens värde, och värnar om jämnställdhet, bildning, föreningskulturens kapacitet, inkludering, och gräsrotsrörelser.