Sköterska med munskydd
Foto: Luke Jones

Webbinarium: Sexually harassed in health care – doubly vulnerable in a hard-hit sector

Yrkesgrupper inom hälso- och sjukvårdssektorn är helt centrala för att samhället ska fungera. De arbetar i frontlinjen och möter varje dag ett stort antal människor – kollegor, patienter och deras anhöriga. Forskning visar att sexuella trakasserier är ett stort problem i arbetslivet. Det gäller även vården. Den 2 mars lyfter NIKK, Nordisk information för kunskap om kön, dessa högaktuella frågor i webbinariet ”Sexually harassed in health care – doubly vulnerable in a hard-hit sector”.

Många sjuksköterskor uppger att de blivit utsatta för sexuella trakasserier på jobbet. Den pågående pandemin har därtill blixtbelyst brister i arbetsvillkoren i vården, som redan är en utsatt sektor. De nordiska länderna har likheter och skillnader, såväl i hur sektorn är organiserad som i hur åtgärder och insatser tar sig uttryck. Nu bjuder NIKK, Nordisk information för kunskap om kön, och NIVA, Nordic Institute for Advanced Training in Occupational Health, in till webbinariet Sexually harassed in health care – doubly vulnerable in a hard-hit sector om dessa högaktuella frågor.

NIKK är ett samarbetsorgan under Nordiska ministerrådet, placerat på Nationella sekretariatet för genusforskning vid Göteborgs universitet.

Text: Susanna Young Håkansson

Mer om webbinariet

Datum: 2 mars kl. 10.00-11.30 (CET)
Registrera dig här: www.lyyti.fi/reg/sexuallyharassedinhealthcare

I panelen:
Lars Arrhenius
Diskrimineringsombudsmannen, Sverige

Bryndís Elfa Valdemarsdóttir
Jämställdhetsrådgivare Akureyri kommun och representant för projektet “Sexual harassment in municipal health- and care sector in Iceland, Norway and Sweden”, Island

Silje Naustvik
Nestleder, Norsk Sykepleierforbund, Norge

Samtalet leds av Fredrik Bondestam, föreståndare för Nationella sekretariatet för genusforskning och fil. dr. i sociologi med inriktning på sexuella trakasserier.