Studier av luftens kemi

Luften omkring oss kan innehålla en mängd olika ämnen som kan skada vår hälsa eller påverka miljön. En typ av luftförorening är små partiklar, som till exempel smogg eller rökpartiklar. Hur sådana partiklar bildas i luften är fokus för en ny doktorsavhandling från Göteborgs universitet.

Illustration. Partiklar bildas när flyktiga organiska ämnen, från exempelvis växtlighet eller vägtrafik, oxideras i atmosfären

Illustration: Julia Hammes

Julia Hammes har i sin avhandling studerat en typ av aerosoler, alltså partiklar i luften, som kallas sekundära organiska aerosoler. Partiklarna som ingår i dessa system bildas när flyktiga organiska ämnen, från exempelvis växtlighet eller vägtrafik, oxideras i atmosfären. När detta händer kan nya partiklar bildas, eller så kan befintliga partiklar öka i storlek.

Kan försämra hälsa och luftkvalitet

De sekundära organiska aerosolerna kan ge negativa hälsoeffekter, minska luftkvalitén och påverka klimatet.

– De har till exempel en avkylande effekt på klimatet och kan därmed dölja en del av den globala uppvärmningen som är orsakad av växthusgaser. Deras betydelse för klimatet och deras negativa påverkan på luftkvalitén är ett starkt skäl till att bättre försöka förstå hur de bildas, säger Julia Hammes vid institutionen för kemi och molekylärbiologi, Göteborgs universitet.

Har funnit nya hittills okända ämnen i aerosoler

Julia Hammes har undersökt atmosfärisk oxidation av flera olika ämnen, till exempel alpha-pinen från barrväxter, trimetylbenzen från vägtrafik, limonen från citrusträd och från doftämne som används inom kosmetika och rengöringsindustrin.

Julia Hammes, porträttbildI sina studier har hon med hjälp av toppmoderna masspektrometriska metoder kunnat identifiera flera tidigare okända ämnen som bildats när alpha-pinen, trimetylbenzen och limonen reagerar i luften.

De ämnen som då bildades undersöktes under många olika experimentella förhållanden.

– Vissa av ämnena identifierades endast i gasfas. Våra resultat visar att kväveoxider kan motverka att dessa oxideras vidare i luften och bildar nya partiklar.

– Det är väldigt intressant att ser hur olika luftföroreningar påverkar varandra och därmed aerosolbildning. Om vi förstår kemin som ligger bakom hur aerosoler bildas så kan vi göra bättre uppskattningar av mängder och påverkan på luftkvalité och framtida klimatet.

Fakta Oxidation
Oxidation eller oxidering (från franskans oxydation), är en kemisk reaktion vid vilken ett ämne avger en eller flera elektroner.

Avhandlingens titel: Atmospheric Chemistry of Volatile Organic Compounds: Oxidation products, Mechanisms and Secondary Organic Aerosol Formation

Länk till avhandling>>

Handledare: Mattias Hallquist

Kontakt:

Julia Hammes, institutionen för kemi och molekylärbiologi, Göteborgs universitet, telefon: 031-786 9074, e-post: julia.hammes@gu.se

Alternativt: Mattias Hallquist, professor vid institutionen för kemi och molekylärbiologi, Göteborgs universitet, telefon: 031-786 9019, mobil: 0766-229019, e-post: mattias.hallquist@gu.se

Foto: Christian Mark Salvador