Snart dags för g19 - Sveriges största konferens för genusforskning

Sveriges största genusforskningskonferens arrangeras igen i höst, denna gång i Göteborg 7-9 oktober. Ta del av ny forskning kring våra mest aktuella frågor och samhällsutmaningar, i en nationell konferens med deltagare från hela världen.

I år arrangeras g-konferensen för fjärde gången och årets titel är g19 Rethinking Knowledge Regimes - Solidarities and Contestations. Konferensen som hålls på Folkets Hus i Göteborg 7-9 oktober bjuder på över 200 presentationer, fyra keynote-föreläsningar och flera paneler och workshops, under tre intensiva dagar, med över 370 deltagare från hela världen. Det är snart dags och projektkommittén har fullt upp med de sista förberedelserna.

– Vi ser verkligen fram emot att möta alla de över 370 forskare, studenter och anställda inom offentlig och privat sektor, frivilligorganisationer med flera som ska delta på g19. Konferensen blir både ett unikt tillfälle att uppdatera sig om aktuell forskning och att mötas och utbyta erfarenheter, säger Fredrika Almqvist, projektkoordinator för g19, på Nationella sekretariatet för genusforskning vid Göteborgs universitet.

Program speglar forskningsfältets bredd

David Brax, senior utredare vid sekretariatet och sekretariatets representant i konferensens vetenskapliga kommitté, har lagt pusslet med alla presentationer av forskning i konferensprogrammet.

– Folkets Hus kommer att fyllas till bredden med spännande och viktiga forskarpresentationer, paneler, workshops, och runda bordssamtal. Vi har försökt att lägga sessionerna så tematiskt som möjligt, men det kommer nog ändå att bli svårt att välja bland de åtta parallella sessionerna.

Programmet representerar en stor del av svensk genusforskning, med även ett betydande antal internationella forskare. Teman och problemställningar spänner från djupdykningar i teorier och reflektioner över villkoren för forskningsdisciplinen, till historiska exposéer och aktuell, ny forskning.

– Konferensens huvudtema Rethinking Knowledge Regimes - Solidarities and Contestations är oerhört viktigt både för genusforskning som disciplin och för en större allmänhet, eftersom det handlar om nödvändigheten av att kritiskt ompröva hur kunskap produceras, säger Madina Tlostanova, professor vid Tema genus, Linköpings universitet, ordförande för vetenskaplig kommitté.

Vissa teman eller spår är mer framträdande, som exempelvis forskningens villkor, som ett stort antal presentationer belyser från olika håll, berättar David Brax, senior rådgivare vid Nationella sekretariatet för genusforskning och representant i vetenskaplig kommitté för g19.

– Det handlar om till exempel vad som händer efter att ha disputerat i genusforskning, intersektionella perspektiv på rekryteringsprocesser, likabehandlingsarbete inom högre utbildning och antigender-rörelser i Sverige och internationellt. Ett annat stort tema är kulturarvsspåret. Ytterligare ett rör kolonialism, rasism och internationell feministisk solidaritet, säger han.

Under konferensen anordnas även flera öppna arrangemang. Allmänheten är välkommen att delta i ett av åtta spår med forskningspresentationer och tisdag 8 oktober bjuder konferensen på en öppen kväll på Draken. De öppna arrangemangen är kostnadsfria, men kräver anmälan.

Skribent: Inga-Bodil Ekselius

Område