Massachusetts Institute of Technology

Ronja Helénsdotter tilldelas prestigefyllt MIT-postdok

Doktoranden Ronja Helénsdotter har tilldelats ett Wallenberg Foundation Postdoctoral Scholarship vid prestigefylla Massachusetts Institute of Technology.

Ronja Helénsdotter
Foto: Jonas Bolin

Ronja Helénsdotter, doktorand på Institutionen för nationalekonomi och statistik på Handelshögskolan i Göteborg, har fått en forskartjänst på Massachusetts Institute of Technology (MIT), ett av de mest prestigefyllda universiteten i världen.

– Jag är mycket tacksam att stiftelsen tilldelade mig detta stipendium. Forskningsmiljön vid MIT är verkligen fantastisk. Jag ser fram emot att samarbeta med och lära mig av MIT:s forskare, säger hon.

Den 22 maj försvarar hon sin avhandling ”Court-Ordered Care”. Kapitlet “Surviving Childhood: Health and Crime Effects of Removing a Child From Home” var Ronjas så kallade job market paper, en akademisk uppsats för att söka forskartjänster.

– Själva ansökningsprocessen var mycket roligare än jag förväntade mig. Du får träffa massor av duktiga forskare och besöka intressanta platser. Det är en fantastisk möjlighet att bygga ditt nätverk och få kunskap om yrket, säger hon.

Ronja börjar sin nya forskartjänst den 1 juli. Hon kommer att fortsätta forska om ojämlikhet och den roll som samhällets institutioner, såsom rättsväsendet, spelar för hur ojämlikheter i samhället uppkommer och förstärks.

– Med min forskning vill jag bidra med kunskap som kan användas för att förbättra för utsatta grupper, till exempel barn i samhällets vård och personer som lider av psykisk sjukdom.

Område
Student