Professor Deliang Chen invald i den kinesiska vetenskapsakademin

Professor Chen är känd för sina betydande bidrag till vetenskapen i världen. Han har unik expertkunskap inom det forskningsfält som studerar klimatförändringar och deras inverkan på vattencykeln, särskilt i Tibet. Nu väljs professor Chen in i den prestigefulla vetenskapsakademin Chinese Academy of Sciences.

Forskaren Deliang Chen är innehavare av August Röhss professur vid institutionen för geovetenskaper vid Göteborgs universitet. Den 10 november i år valdes han in som utländsk medlem till den kinesiska vetenskapsakademin Chinese Academy of Sciences (CAS) Deliang Chentillsammans med två nobelpristagare.

– Jag har haft många forskningsframgångar tillsammans med kinesiska kollegor under de senaste 20 åren, särskilt med kollegor från den kinesiska vetenskapsakademin (CAS). Jag är bland annat väldigt stolt över att vara en del av det internationella forskningsprogrammet för den så kallade tredje polen (TPE), klimatforskning med fokus på den tibetanska högplatån med omgivningar, säger professor Deliang Chen.

Den högkvalitativa forskningen i Tibet har påverkat många områden och även lett till ett nära internationellt samarbete med andra forskare.

– Forskningen har också gett långsiktiga effekter på hållbar utveckling i regionen och även haft en stark inverkan på områden utanför den tibetanska högplatån, säger professor Deliang Chen.

Vetenskaplig akademi med stor påverkan

CAS är en nationell vetenskaplig organisation som består av tre delar: ett stort antal forskningsinstitut, ett traditionellt meritbaserat akademiskt samhälle som liknar Kungliga Vetenskapsakademin och ett högskolestudium med tre universitet. Den meriterande delen av CAS fungerar som en avancerad nationell tankesmedja för den kinesiska regeringen om viktiga vetenskapliga och tekniska frågor.

Medlemskap i CAS är Kinas högsta akademiska titel på vetenskapliga och tekniska områden. Medlemskapet är mycket selektivt med 800 medlemmar och 92 utländska medlemmar totalt i alla vetenskapliga discipliner.

Professor Chen är också en vald medlem i flera andra akademier som Kungliga Vetenskapsakademin och Världsakademin för vetenskap (TWAS).

Länk till information om nyinvalda i CAS>>
Länk till kinesisk nyhet>>

Kontakt:
Deliang Chen, professor vid institutionen för geovetenskaper, Göteborgs universitet
031-786 4813, deliang@gvc.gu.se